2009-05-14

Pilgrimsmusslor med palsternackspuré

Imorgon är det fredag och då är det dags att laga lite god helgmat igen!
Jag har alltid varit nyfiken på att tillreda pilgrmsmusslor men aldrig riktigt vågat mig på det förrän nu. Jag testade att göra några som en förrätt förra helgen och serverade dem tillsammans med en palsternackspuré och balsamicokräm. Det blev riktigt gott!

Pilgrimsmusslor med palsternackspuré
(2 personer)

6 pilgimsmusslor
2 stora palsternackor
2 stora mjöliga potatisar
½ dl grädde
Smör
Salt & peppar
Creme de balsamico

Gör såhär:
Tina musslorna om de är frysta och låt dem rinna av på ett papper.
Skala och skär potatis och palsternackor i små bitar.
Koka potatisarna och palsternackorna i saltat vatten tills de är helt mjuka.
Häll av vattnet från rotfrukterna och pressa dem i en skål.
Lägg i en klick smör och häll på grädden (lite i taget så konsistensen blir bra).
Vispa med en elvisp till en jämn puré och smaka av med salt och peppar.
Hetta upp en stekpanna och stek pilgrimsmusslorna ca 2 min på varje sida.
Servera musslorna tillsammans med purén och creme de balsamico.

Vi kommer absolut prova att göra pilgrimsmusslor fler gånger! Har ni några bra recept på dem får ni gärna dela med er.

Ha en toppenskön helg!

Kram Karin

4 kommentarer:

chezsofia sa...

Pilgrimsmusslor tillhör mina absoluta favoriter. Det är så gott!

Vi brukar ha antingen lite juliennegrönsaker till alternativt risotto eller ngn lyxig pasta till.

Lisa sa...

mmmm pilgrimsmusslor är fantastiskt. ser supergott ut!

Anonym sa...

Åhh så smarrigt det låter och ser ut! Jag har aldrig ätit pilgrimsmusslor för jag är för feg och tror att det ska smaka bläckfisk blandat med räkor eller nåt annat skaldjurs-slikigt... Ha en underbar helg och må så gott!

Fröken Dill sa...

Vilken härlig lyxmat.
Vill HA!
Hälsar fröekn Dill