2009-05-06

En underbar kväll på Stångs Magasin!

Jag kom precis på att jag har ju faktiskt glömt att berätta för er om den otroliga present som jag fick av min karl på min 30-års dag! Jag fick ju ett besök på Sångs Magasin här i Linköping och där skulle jag bli bjuden på en 7-rätters avsmakningsmeny med tillhörande viner.

Jag hade redan från början höga förväntningar och hade dessutom bestämt mig att fota ALLA rätter (vilket misslyckades ganska fort). Vi blev väl mottagna redan när vi kom innanför dörren och blev visade till ett bord vid fönstret som vette ut mot Stångån.

Vi startade med varsin fördrink och till denna kom det in en liten aptitretare som inte fanns med på menyn - nubberöra. Jag som älskar sill njöt i fulla drag! (Redan här missade jag att fota).

Strax därefter kom genast första rätten in. Det var en Carpaccio på lax med crudité på vårens grönsaker serverat med hyvlad Parmigiano Reggiano samt laxrom. Till detta fick vi givetvis in ett vitt vin som smakade himmelskt! Tyvärr har jag inte en susning om de flesta vinerna, men det får ni ha lite överseende med. Jag fokuserade mer på maten även om vinet var en upplevelse i sig.

Till att börja med var presentationen otroligt vacker! Stilig och smakfull och höjde förväntningarna till skyarna. Carpaccion motsvarade alla förväntningar och jag kände att det kunde bli svårt för någon annan rätt att utklassa denna.

Raskt vidare till rätt nummer två som var en Ankleverterrine på brioche serverad med kvittenmarmelad och rostade pistagenötter.

När jag läste denna rätt på menyn var både jag och Andreas skeptiska. Anklever..? Värt ett försök iallafall. Tyvärr smakade det ungefär som jag trodde och det var inget för mig. Det var vackert upplagt men för mig som aldrig ätit anklever tidigare var skivan uppepå brödet på tok för tjock tyvärr. Men det är tydligen en delikatess som man antingen älskar eller avskyr. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu...

Rätt nummer tre var Lättgrillade pilgrimsmusslor serverade med citrusrisotto med ramslök.
Jag har bar ätit pilgrimsmusslor en enda gång tidigare och den gången var det fruktansvärt. Då var musslan gravad och den åkte upp och ner i min hals hela kvällen, så jag nyfiken på att ge pilgrimsmusslor en andra chans eftersom många säger att det är så gott.
Det VAR gott! Otroligt gott! Helt perfekt grillade och påminde mer om en
fiskbit eller räka, än om musslor. Om ni inte vet vad ramslök är för något så är det en lök som bara växer nere på Gotland, fick jag veta av servitrisen. Mycket gott! Tyvärr fick jag ingen bild på detta lilla underverk.

Efter detta kom en liten bägare med en Grapefruktsorbet. Denna lilla mellanrätt skulle enligt servitrisen neutralisera smakerna i munnen inför kommande rätt. Så långt hade jag inte ens tänkt, men det var intressant!

Rätt nummer fem var middagens absoluta höjdpunkt enligt mig. Det var en Kryddstekt gödkalvfilé serverad med vårprimörer och potatisterrin samt rotselleri och dragonsky.

Vilken smaksensation! Detta serverades tillsammans med ett himmelskt rött vin. En duktig sommelier berättade om vingårdens förflutna och det gjorde att helhetsupplevelsen blev total.

Den näst sista rätten var Stångs ost med tillbehör. Det var två ostar från Sörmland som serverades med ett kumminknäcke och fikonmarmelad.

Det var så gott att jag kom på att fota först efter att jag ätit upp hälften. Så kan det gå!

Den avslutande rätten var den verkliga desserten som bestod av Chokladmousse serverad med vaniljkokt päron samt flädersorbet.

Wow! Vilken chokladbomb! Otroligt fint ackompanjerad av fräschören från kulan med flädersorbet. Underbar avslutning och trots att den smakade alldeles ljuvligt fick jag inte i mig mer än halva. Jag var proppmätt!

Allt i allo var det här en underbar kväll och hela middagen tog lite drygt tre timmar att avsluta. En upplevelse jag sent kommer att glömma!

Kram Karin

5 kommentarer:

Annelie - you know who ;) sa...

WOOooOOOT!
Värsta lyxkäket, Inte alls aaavis ;)

Men du.. har du inte hört talas om DoggyBag?? Och att det finns en tjej i Stockholm som ääääääääälskar chokladbomber?? Grrrr *fniss*

Härligt att du fick en sådan trevlig kväll, det är du värd!

PUSSSS!!

Chezsofia sa...

Lyxig present! Ser himmelskt gott ut alltihopa. 3 timmar var extremt snabbt för så många rätter!

Becca sa...

Åå vad det ser lyxigt ut! Och gott!

KarinW sa...

Grattis grattis i efterskott Karin!
Vilken middag, jag har inte smakat pilgerimsmusslor än men nu blev jag ändå mera nyfiken. Hoppas du piggar på dig/Karin

Micke sa...

Låter som en härlig middag! Schysst blogg i övrigt..
// Micke