2009-05-07

Ostpanerad torskfilé med basilikasås

Jag är fortfarande sjuk och det är verkligen inte roligt. Tanken är att jag ska kunna åka till Stockholm på lördag där jag ska bli firad av alla mina Stockholmsvänner att jag fyllt 30 år. Vi ska gå ut och roa oss, men jag känner mig väldigt risig så vi får se hur det blir med den saken. Förhoppningsvis mår jag bättre när jag fått vila lite.

När man är förkyld så smakar ju inte maten så mycket heller. Jag matplanerar varje vecka och igår kväll var det torsk som stod på menyn. Jag själv var inte vidare hungrig så jag lagade middag endast till Andreas. Jag smakade åtminstone lite och det blev väldigt gott! Jag ska prova att göra om det när jag blivit frisk igen.
Här kommer receptet!


Ostpanerad torskfilé med basilikasås
(4 personer)

Fisk:
4 torskfiléer (Kravmärkta)
2 dl vetemjöl
1 ägg
2 dl ströbröd
1 dl riven parmesan

Basilikasås:
2 dl fiskbuljong
2 dl matlagningsgrädde
saften från ½ citron
2 tsk maizenamjöl
½ kruka basilika
1 dl riven parmesanost
Salt & peppar

Gör såhär:
Blanda ströbrödet med parmesanosten.
Krydda fisken med salt och peppar.
Vänd fisken först i mjöl, sedan i uppvispat ägg och till sist parmesanblandningen.
Koka ihop buljongen till såsen med grädden och citronsaften till ca 3 dl återstår.
Red såsen med maizena utrört i lite vatten.
Mixa såsen med basilikan och parmesanosten.
Smaka av med salt och peppar.
Hetta upp lite smör i en stekpanna och stek fiskfiléerna gyllenbruna.
Servera fisken med basilikasåsen, kokt bulgur och kokta morötter.

Hoppas att ni mår bättre än jag!

Kram Karin

4 kommentarer:

Anonym sa...

har precis hittat hit, vilken bra sida :-) massor med goda recept och tips som jag kommer att provlaga.

Anna

Karin sa...

Kul att du hittat hit Anna! Välkommen tillbaka :) Följ gärna min blogg med Blogglovin´!

Sanna sa...

Hej! Tack för titten.. din blogg har jag följt länge, men eftersom jag har haft en viktblogg också och gått ner 31kg så har det mest blivit VV mat men nu kommer jag att prova på igen.

Du gör en massa underbar mat har alltid tyckt...

Kram Sanna

Madde sa...

haha man blir ju hungrig av din blogg ;)