2009-05-05

Minipizzor

Igår var en lååååång dag på jobbet och idag började jag kl 06:00 eftersom jag skulle öppna. Som om inte det var nog så är jag dessutom genomförkyld och går på alvedon och nässpray. Jag hoppas jag mår bättre imorgon annars blir jag nog liggandes kvar i sängen med mina alvedon skulle jag tro.

Nåväl... Nu till något roligare... MAT!

Jag gillar pizza! Men ibland drar jag mig för att göra degen själv eftersom jag tycker det är så jobbigt med degar som ska jäsa innan de bakas ut (Ni vet ju hur usel jag är på att baka...)
Här kommer ett gott recept på pizzadeg som innehåller bakpulver istället för jäst och som är enkelt att slänga ihop om man får besök lite oväntat!

Jag gjorde dessa minipizzor när jag skulle ha svärföräldrna här en eftermiddag. Det blev lite gott tilltugg före maten.

Minipizzor
(ca 20 st)

Deg:
5½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 krm salt
75 g margarin
2 dl mjölk

Fyllning:
Tomatpesto
En smakrik salami
Skivade champinjoner
Riven cheddarost

Gör såhär:
Lägg fram margarinet så det får rumstemperatur.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke och blanda väl.
Tillsätt margarin och mjölk och blanda till en smidig deg.
Tryck ut små tunna pizzabottnar med ca 5 cm i diameter.
Bred tomatpesto underst.
Fortsätt sedan med strimlad salami och skivade champinjoner.
Toppa till sist med rikligt med cheddarost.
Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

Så otroligt smidigt med tomatpesto istället för att göra sin egen tomatsås ibland! Dessutom är den otroligt smakrik och god! Påläggen kan man ju dessutom variera in i det oändliga och pizzorna fungerar utmärkt att göra vegitariska!

Nu ska jag gå och krya på mig.

Kram Karin

3 kommentarer:

Annelie - you know who, darling ;) sa...

Åhh, vill haa!
Är också förkyld och det är Såååå tråkigt att inte känna en endaste liten smak i gommen. Men när smaken är tillbaka, då blir det minipizza!! =)

Anonym sa...

Usch då inge roligt alls med förkylning... Hoppas du kryar på dig! Jo, de här med pizzadeg, du behöver absolut inte jäsa och knåda en herrans massa, jag har ett gott recept på burken, har testat pizzadegar i oändlighet tills jag hittat en smidig, tunn och lättbakad deg lika god som på pizzeriorna. Det recept jag har är jäsning inkluderat, men själv när jag har bråttom rör jag ihop alla ingredienser i en stor plastbunke med en träsked, häller ut en EJ knådad deg på en oljad ugnsplåt, låter den ligga där medans jag skär skinka, river ost, fixar tomatsåsen osv.. Sen trycker jag bara ut den, på med fyllning och in i ugnen på 250grader! Det blir sååå mkt godare än bakpulverpizza och är definitivt inte krångligare än en bakpulverdeg! Så nu måste ud prova! Lova mig de! :-D

Karin sa...

Kryddburken: Absolut ska jag testa ditt recept! Man strävar ju alltid efter att få pizzan som på de bästa pizzeriorna :) Tack!