2009-04-13

Oxfilé med potatisrulle och balsamicosås - påsken är över!

Påsken är över och jag har varit hemma i Örebro tillsammans med killen och firat lite. En klassisk påskbuffé tillsammans med mamma, syster och hemmes familj blev det. Mycket trevligt och som alltid mycket gott! Skickar med en bild på mitt bidrag till denna påskbuffé - en supersnygg Laxcheesecake i påskens tecken!

Receptet på Laxcheesecaken hittar du här! Den fina kycklingen är gjord av svart stenbitsrom, på fri hand.

Tänk att jag hade en sådan konstnärlig ådra trots allt!

Eftersom jag brukar bli duktigt trött på påskmat efter bara en enda påskmiddag så undviker jag allt vad påskmat heter under de andra dagarna. På Långfredagen t ex gjorde jag en Helstekt oxfilé med en potatisrulle med getost och en balsamsås. Inte alls tokigt! Helstekt oxfilé och balsamsåsen hittar du här. Här kommer receptet på potatisrullen med getost:

Potatisrulle med getost
(2 personer)

4 ark filodeg
5 kokta potatisar
2 msk smör
1 äggula
2 vitlöksklyftor
½ kruka basilika
50 g chevre

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Mosa ihop potatisen med smöret och äggulan.
Hacka basilikan och rör ner i moset.
Pressa även i vitlöksklyftan.
Lägg ut två ark filodeg på varandra och lägg på hälften av moset.
Smula över hälften av getosten.
Rulla ihop likt en vårrulle och lägg i en ugnsform.
Gör likadant med den andra rullen.
Grädda rullarna i ugnen i ca 15 min.

Dessa rullar var supergoda! De fungerar garanterat bra både till fläskkött och kyckling dessutom. Värt att prova!

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där! Låter som ni haft en jättetrevlig påsk ni också! Och vad gäller all traditionsmat som påsk, julbord, midsommar etc så tröttnar man ganska fort! Det blir för mäktigt med allt "sövvell"! Din oxfile´såg inte alls tokig ut, och potatisrullen måste jag absolut prova att göra, det lät riktigt gott och passande! Balsamicosås.... *mums* Det finns nog ingen godare sås! Så, de där gjorde du bra verkligen! Och en riktig konstnärstalang med kycklingen! :-D Ha en trevlig kväll nu! Kram från Öland...

Linda sa...

Den där oxfilén vill jag gärna äta upp....mums

Kalasgott sa...

Ser väldigt gott ut det här! Duktig du är!