2009-04-04

Helstekt lammfilé med rosmarinpotatis och getostsås

Nu har bloggandet lyst med sin frånvaro några dagar. Jag har haft mycket på jobbet, men jag stormtrivs verkligen, så det känns enormt roligt.

Nu är det ju dock helg igen och vad passar då bättre än lite god mat på kvällarna och total avkoppling på dagarna?

Det har varit helt underbart väder här i Linköping de senaste dagarna så igår hade vi faktiskt grillpremiär! Lite sent kanske, men det är skönt när man kan stå ute och grilla på kvällen i bara en tröja utan att frysa.

Till förrätt blev det mina supergoda Heta chiliräkor med kokos. Denna gång provade jag att göra dem på spett och grilla, och det blev kanon!

Till varmrätt hade vi kommit över en superfin bit lammfilé som vi marinerade ordentligt innan vi helstekte den i ugnen. Så otroligt gott det blev! Till detta serverade jag en fetaostsallad och en helt underbar getostsås.

Här kommer receptet på varmrätten! (receptet på förrätten hittar du HÄR!

Helstekt lammfilé med rosmarinpotatis och getostsås
(2 personer)

Ca 300 g lammfilé

Marinad
1 dl olivolja
3 kvistar färsk rosmarin
5 vitlöksklyftor
2 lagerblad
½ citron

Getostsås
1 dl turkisk yoghurt
1 pressad vitlöksklyfta
100 g getost
2 msk ovispad grädde
1 kruka basilika
Svartpeppar & salt

Gör såhär:
Putsa lammfilén fri från senor.

Marinad:
Hacka rosmarinnen fint och lägg i en skål.
Pressa i vitlöken och smula ner lagerbladen.
Skiva citronen i fina skivor och lägg i skålen, pressa även i en gnutta citronsaft.
Tillsätt oljan och blanda väl.
Lägg köttet i en plastpåse och häll över marinaden.
Låt marinera i kylskåp i minst 2 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader.
Hetta upp en stekpanna ordentligt och tillsätt lite olivolja.
Stek lammfilén mycket hastigt runt om så den får färg.
Salta och peppra.
Lägg filén i en ugnssäker form och sätt i en stektermometer.
Ta ut filén när temperaturen står på 55 grader.
Låt köttet vila i ca 5-10 min så att innertemperaturen på filén hamnar på 60 grader (för rosa kött).

Getostsås:
Häll yoghurten i en skål tillsammans med grädden.
Pressa i vitlöksklyftan.
Mosa getosten och rör i även denna.
Hacka basilikan och blanda ner.
Smaka av med salt och peppar.

Potatisen gjorde jag helt sonika i ugnen. Jag skar potatisen i stavar (som pommes) och kryddade med olivolja och massor av färsk rosmarin. Saltade gjorde jag först när potatisen var färdig.

Det här blev en helt underbar middag som förde tankarna ner till medelhavet!

Ha en skön lördagkväll!

Kram Karin

2 kommentarer:

Jenny sa...

Åh så gott det låter - ska jag absolut testa! :)

Kalasgott sa...

Hej Karin! :-)
Ville bara påminna dig om att maila mig din adress så att vinsten kan skickas till dig!
Du får ha en fortsatt trevlig lördagskväll!
Kram, Jennie