2009-04-28

Löktortini

Vi hade besök av svärföräldrarna i lördags eftermiddag. De ville fira min födelsedag lite och jag fick ett presentkort på IKANO-huset. En riktig toppenpresent efterson det är en galleria med massor av butiker och presentkortet gäller överallt. Bara att välja och vraka alltså!

Jag bjöd på lite tilltugg ute i i solen och den här gången bev det mina Köttfärsquesadillas och dessutom några riktigt goda Löktortini som jag hittat recept på i en tidning. De blev supergoda! Här kommer receptet på dem:

Löktortini
(ca 20 st)

250g röd lök
2-3 msk olja
250 g riacotta
1 ägg
1 msk mannagryn
1 dl riven parmesan
½ dl hackade pinjenöter
1 msk hackad gräslök
½ tsk salt
1½ krm svartpeppar
20 småkaksformar (finns där muffinsformarna står i butik)

Gör såhär:
Skala och hacka löken fint.
Fräs den i smör tills den är mjuk. Låt svalna.
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ägg, riacotta och mannagryn i en bunke.
Tillsätt 3/4 av den stekta löken.
Rör i resterande ingredienser.
Fördela smeten i formarna och garnera med den restenade löken.
Grädda i 25-30 min.

Otroligt goda små munsbitar!

Kram Karin

2 kommentarer:

Andreas sa...

Mums dom var goda älskling!

Anonym sa...

Verkligen!! De ser ju hur smarriga ut som helst! Du är alltid så duktig på att tipsa om små förrätter!