2009-03-14

Oxfilé med potatisrulle & balsamsås

Igår var det fredagkväll och det innebar förrätt och varmrätt och kika på Let´s dance. Eftersom jag hade scampi i frysen så valde jag att använda dem till förrätten. Det blev Currymarinerade Scampi till förrätt och Oxfilé med potatisrulle & balsamsås till varmrätt.

Jag har tidigare bloggat om den goda marinaden till räkor och scampi som jag använde till denna förrätt, men den är så otroligt mumsig så det tåls att blogga om igen! Sist jag använde den så grillade jag scampin. Denna gång fräste jag dem hastigt i lite olja och serverade med smörstekt bröd. Receptet på marinaden hittar du här!

Varmrätten blev som sagt ett recept på oxfilé som jag hittat i en kokbok jag har. Nämligen denna:

Den heter Fredags Gourmet och finns än så länge i tre upplagor; "Fredags Gourmet", "Nya Fredags Gourmet" & "Mera Fredags Gourmet". Jag har köpt alla tre. Den sista hittade jag på rean nyligen. Det är jättefina kokböcker från Allt Om Mat och innehåller såväl vackra bilder som goda recept.

Här kommer receptet jag lagade igår.

Oxfilé med potatisrulle & balsamsås
(2 personer)

300 g oxfilé
Olja att steka i
Smör att steka i
Svartpeppar
Salt

Potatisrulle:
2 smördegsplattor
3 stora potatisar
½ dl hackad persilja
30 g smält smör
Salt & vitpeppar
1 ägg

Balsamsås:
1 msk smör
1 stor morot
3 scharlottenlökar
½ dl balsamico creme
1½ dl vatten
1 msk kalvfond
½ dl soya
2 tsk socker
25 g smör
Vitpeppar

Gör såhär:

Potatisrulle:
Finriv potatisen och lägg den på en ren kökshandduk.
Vrid ur potatisen så hårt du kan för att få ur mesta möjliga vätska.
Smält smöret och blanda det och persiljan med potatisen.
Salta och peppra.
Kavla ut smördegsplattorna till dubbel storlek.
Lägg ut potatisen på smördegen och rulla ihop till en rulle.
Pensla rullarna med ägg och grädda i ugnen på 225 grader i ca 15 min.

Balsamsås:
Hacka scharlottenlöken och mororen mycket fint.
Fräs dem i smör tills de blir glansiga.
Tillsätt balsamico creme, soya, vatten och kalvfond.
Låt koka i ca 10 min.
Tillsätt socker och lägg i smöret klickvis.
Såsen ska nu inte koka mer.
Smaka av med vitpeppar.

Skär köttet i tjocka skivor och stek det i både smör och olja tills du uppnått den tillagningsgrad du själv öbskar.

Jag serverade köttet, potatisrullen och såsen tillsammans med smörfräst portabellasvamp och sockerärtor.

Ha en skön lördagkväll!

Kram Karin

7 kommentarer:

Karin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Denna rätt var mycket god. Såsen och potatisrullen var godast =).

Hälsar han som åt upp allt.

Anonym sa...

Vad gott det ser ut. Och väldigt lyxigt! Mums!

Anonym sa...

Varför blev du bannad från Flashback? Kan du inte kommentera det? Vore roligt om din blogg blev lite mer personlig än bara mat, men ta INTE det som kritik, för det är en bra blogg.
Men ett inlägg om varför du blev bannad vore roligt, vet att det är fler som undrar

Karin sa...

Anonym: Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag blev bannad från Flashback, Misstänker att de inte gillade att jag länkade till bloggen och att det var därför. Jag skulle gärna komma tillbaka om jag kunde.
Jag ska försöka tänka på att göra bloggen lite mer personlig i fortsättningen. Det är bra att ni berättar vad ni vill läsa om! :)

Anonym sa...

Här är tråden om varför du blev bannad från Flashback: https://www.flashback.info/showthread.php?t=866322

Du postade alltså reflänkar, som innebär att du postar länkar som du själv tjänar på. Jag läser din blogg ibland och blev glad att se dig på Flashback, men sen såg jag att du postade sådana länkar och förstod att de skulle banna dig ganska fort då det klassas som reklam och man blir lätt avstängd för det. Du postade ju en hel tråd med en länk där man skulle få gratis mat på Willys eller vad det var, kommer inte ihåg.

Men du kan ansöka om amnesti om ett år genom att kontakta admin på Flashback. Hoppas du gör det så man kan se dig där igen! :) Hade sett fram mot att se dig i matforumet. Tills dess får man hålla sig till din blogg.

OBS: Det är inte jag som skrev första inlägget om Flashback! Har inte kommenterat din blogg innan men läser den 2-3 ggr i veckan.

Anonym sa...

Ha,ha! Vad lustigt just det receptet tänkte jag också laga till helgen!! Ser gott ut!