2008-04-27

Födelsedags/inflyttningsfest!

Igår hade vi en stor födelsedags- och inflyttningsfest med över 30 gäster! Jag bjöd på lite blandade snittar och plockmat. Det blev en mycket lyckad tillställning och vi hade jättekul!


Jag gjorde fyra olika små tilltugg, varav två jag aldrig tidigare provat. Det är dessa två jag valt att lägga ut här. Kyckling- och mangorullar och Laxcheescake.

Kyckling- och mangorullar

4 stora tortillabröd
1 grillad kyckling
1/3 salladshuvud
½ rödlök
1½ dl mangosås

Gör såhär:
Lägg strimlad sallad på ett tortilla bröd.
Skiva rödlöken tunnt och lägg på även detta på brödet.
Skiva kycklingen i tunna skivor och lägg på denna.
Toppa med mangosås och rulla ihop till en rulle.
Linda in i plastfolie och åt rullarna ligga kallt i ca 30 min.
Skiva upp rullarna i lagom stora munsbitar.


Laxcheescake
(8 bitar)

2 gelatinblad
200 gr kallrökt lax
300 gr philadelphiaost
1 kruka gräslök
2,5 dl gräddfil
200 gr kavring
100 gr smält smör
100 gr löjrom

Gör såhär:
Smula kavringen fint i matbererdare och mixa sedan samman med smöret.
Tryck ut massan i en aluminiumform med löstagbar kant.
Låt stå kallt i 30 min.
Låt gelatinet ligga i rikligt med kallt vatten i 10 min. Hacka laxen och gräslöken fint.
Vispa ihop gräddfil och färskost.
Koka 2 msk vatten, ta av kastrullen och låt gelatin smälta i vattnet under omrörning.
Rör ner en liten klick av fyllningen i kastrullen, och blanda sedan noga med resten av fyllningen.
Rör ner lax och gräslök i gräddfilsröran och smaka av med salt och vitpeppar. (lite salt eftersom löjrommen är salt, men mera peppar)
Häll blandningen över kavringsbotten och ställ in i kylen. Dekorera med gräslökstrån och löjrom.

Laxcheescaken var en braksuccé och kycklingrullarna blev goda även dom. Dock tyckte jag att det behövdes lit mer smak i kycklingrullarna för att jag skulle bli helt nöjd med dem. Men allt som allt gillade alla maten och festen höll på långt in på småtimmarna! Tack alla ni som kom!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det såg väldigt gott ut. Kan tänka mig att det passar bra till midsommar med! Ska lägga på minnet och testa de där rullarna då. Annars brukar vi bara göra rullar med lax, men det är ju kul med omväxling.

Anonym sa...

Nu har jag testat en version av mango och kyckling rullarna, gott blev det! Tack för inspirationen.