2009-04-15

Hummersoppa med Toast skagen

Snart fyller jag 30 år... Nämligen den 22 april. Tar livet slut då? Nej, det hoppas jag verkligen inte - och det KÄNNS verkligen inte så heller! Det har ju precis börjat!

Har provat lite nya recept här hemma. Tänkte att jag skulle försöka bjuda på lite mat i veckan då jag fyller år, men har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska hitta på ännu.

En liten förrätt jag testade för några dagar sedan var denna Hummersoppa med räktoast. På två förrätter gick det åt en hel hummer, så den känns lite väl dyr... Men rackarns vad god den var! Otroligt krämig och med mycket smak. Dock var jag lite lat och kokade inte min egen buljong på skalen *fy skäms*. Gör man det kan den säkert nå nya höjder! Räktoasten blev min klassiska Toast Skagen, fast i ett miniformat.

Såhär gjorde jag:

Hummersoppa
(2 personer)

1 hel
2,5 dl vispgrädde
1½ dl vatten
1 dl vitt vin
2 msk hummerfond
1 msk tomatpuré
1 scharlottenlök
1/4 purjolök
1 morot
1 skvätt cognac
50 g smör
1 knivsudd cayennepeppar
salt, svartpeppar, socker

Gör såhär:
Riv moroten och hacka scharlottenlöken. Strimla purjolöken.
Fräs grönsakerna i smör i en kastrull.
Tillsätt tomatpurén så den får fräsa med.
Häll i vatten, vitt vin och congac.
Låt koka till ca 1-1,5 dl av vätskan återstår.
Sila bort grönsakerna.
Blanda soppan med grädde och hummerfond, samt cayennepeppar.
Smaka av med salt, peppar och ev lite socker.
Dela hummerna och ta ur allt kött och smör.
Dela upp det i två skålar och fyll på med soppan.

Så underbart god blev den här soppan! Jag ska absolut göra den igen. Antagligen behöver man inte ha en hummer i, men det blir ju helt klart godast. Tycker jag!

För övrigt får ni verkligen ursäkta den hemska bildkvalitén, men jag fortar fortfarande med mobilen (jag borde skämmas). Om ni står ut i nån vecka till och håller tummarna så har jag faktiskt önskat mig en bättre digitalkamera i födelsedagspresent. Vi får väl se hur mina önskningar slår in.

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, livet tar inte slut... Jag hade faktsikt lite 30-års-ångest i höstas när jag fyllde... Men va sjutton! Nu e jag 30 och jag lever som förut! :-D Men visst låter det bättre att va 20-åring.... *hmm* Välkommen till klubben! Det här ser helt ljuvligt gott ut som vanligt!

Kalasgott sa...

Grattis i förskott!! :-)

Maten ser riktigt god ut!! Du är så duktig!!

Anonym sa...

Åh så gott, blir riktigt hungrig nu. Både soppa och toast skagen är favoriter man inte tröttnar på.

Karin
Rosa maränger.blogg.se