2009-01-04

Tortellinigratäng

Fick det här goda receptet av min mamma. Det inkluderar ett halvfabrikat (något jag sällan gillar att använda), men detta till trots ville jag ändå testa. Provlagade det i fredags och det blev mums!

Tortellinigratäng
(4 personer)

1 paket knorr "Tortellini med sås"
1 grillad kyckling
1 paket bacon
1 purjolök
1 burk creme fraiche Paprika & Chili
2½ dl matlagningsgrädde
2 dl riven ost, gärna cheddar
Paprikapulver
Chilipeppar

Gör såhär:
Koka tortellinin enligt anvisningen på paketet.
Gör även såsen som medföljer i paketet.
Rensa kycklingen och dela den i mindre bitar.
Hacka purjolöken och skär baconet i mindre bitar.
Lägg den färdiga tortellinin i botten på en ugnssäker form.
Fräs purjolök och bacon hastigt i en stekpanna och lägg detta över tortellinin.
Häll på den färdiga såsen från tortellinipaketet.
Strö över kycklingen och krydda med paprikapulver och lite chilipeppar.
Varm creme fraiche och grädde i en katrull och häll detta över kycklingen.
Toppa med ett lager riven ost.
Gratinera i ugnen i ca 15 min på 250 grader.

Mums!

Kram Karin

5 kommentarer:

Anonym sa...

låter gött gött. Men behöver d verkligen va tortellini i sås? blir d int väldigt "såsigt"?
ska testas:-)

Anonym sa...

Hittade din blogg för en stund sedan och kommer att återvända, massor av underbara recept! Vill bara viska att det heter vegetarianer, inte vegitarianer...

Gott nytt år!

Karin sa...

Loppan: Jajjemensan! Det ska vara även såsen till tortellinin, och tro mig - det blir mumsigt! :)

Anonym: Jaja, man kan inte vara bäst på allt :P Gott nytt!

// Karin

Anonym sa...

Fy för in i bombens vad god den här blev! Lagade den igår och blev supernöjd!
Nästa gång ska jag nog hoppa över baconet, för det märkte jag inte av ändå.
Tusen tack för tipset =)

Karin sa...

Matglad: Jag hade precis samma tanke som du efter att jag lagat denna rätt. Nästa gång ska jag hoppa baconet och lägga till t ex färska champinjoner eller riven zuccini istället!