2009-01-20

Fylld kycklingfilé med grönsaksbulgur & vitlöksyoghurt

Nu har jag flyttat och installerat mig hemma hos mina vänner Anna & Mats, där jag tillfälligt ska bo innan jag flyttar iväg till en egen lägenhet. Vi har som ett trevligt litet kollektiv. Igår lagade Anna maten och idag var det min tur. Valet föll på fyllda kycklingfiléer med grönsaksbulgur. Det är både gott och nyttigt! Till detta serverade jag en enkel vitlöksyoghurt som gav lite fräsha toner till den här middagen.

Fylld kycklingfilé med grönsaksbulgur & vitlöksyoghurt
(3 personer)

3 kycklingfiléer
½ burk cream cheese (gärna light)
1 kruka basilika
2 vitlöksklyftor

Grönsaksbulgur
6 dl vatten
3 dl fullkornsbulgur
3 dl wokgrönsaker
1 stor gul lök
1 msk grönsaksfond
3 tsk curry
1 tsk salt

Vitlöksyoghurt
1 burk grekisk yoghurt (2 dl)
½ tsk salt
2 vitlöksklyftor
½ tsk grovmald svartpeppar

Gör såhär:
Stek kycklingfiléerna hastigt på båda sidor. Salta och peppra.
Rör ihop den hackade basilika och pressade vitlök med cream cheesen.
Skär ett längsgående snitt i varje kycklingfilé och fyll med ostkrämen.
Stek i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.
Fortsätt nu med bulguren.
Koka upp vattnet tillsammans med curry och 1 tsk salt.
När vattnet kokar häller du i bulguren och sjuder under lock i ca 12-15 min.
Hacka löken och wokgrönsakerna fint.
Fräs dem i lite olja eller smör i några minuter.
Krydda med lite curry, salt och svartpeppar.
Blanda bulguren med wokgrönsakerna och tillsätt grönsaksfonden och rör om.

Det här är både enkelt, nyttigt och gott!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Mums! Och vilken grymt snygg bild!! :-)