2009-01-03

Biff med svamp, balsamicosky och västerbottenpuré

Rotade nyligen upp en gammal kokbok med de bästa recepten från Scan och hittade ett recept med klassiska smaker men ändå lite nytt. En god köttbit är ju aldrig fel och västerbottenpurén var gudomlig! Här får ni också ta del av receptet:

Biff med svamp, balsamicosky och västerbottenpuré
(2 portioner)

2 skivor biff, ca 300 g
1 stor scharlottenlök
300 g färsk svamp, t ex kantareller, ostronskivling.
1 tsk persilja, hackad
2 msk lingonsylt

Västerbottenpuré:
200 g mjölig potatis
300 g sötpotatis
1-1½ dl mjölk
1 msk smör
1½ dl riven västerbottenost (eller annan lagrad ost)

Balsamicosky:
2 tsk balsamvinäger
½ dl koncentrerad kalvfond
1 tsk socker

Gör såhär:

Västerbottenpuré:
Skala och skär potatisen i mindre bitar.
Koka bitarna mjuka i lättsaltat vatten.
Häll av kokvattnet och pressa potatisen i en potatispress.
Späd med varm mjölk, lite i taget, och tillsätt smör.
Häll i osten och arbeta moset luftigt.
Smaksätt med salt och peppar.

Balsamicosky:
Koka ihop balsamvinäger, fond och socker i ett par minuter.
Smaka av med salt och peppar.

Svamp:
Skala och finhacka scharlottenlöken.
Fräs den i smör i en stekpanna.
Putsa svampen och dela den en aning.
Stek svampen tillsammans med löken i ca 5 min.
Rör i persilja, salta och peppra.
Rör ner lingonen och låt dem bli varma.

Stek köttet i smör i en stekpanna, 2-3 minuter poå varje sida.
Salta och peppra på båda sidorna.
Servera köttet med västerbottenpurén, svampfräset och balsamicoskyn.

Kram Karin

3 kommentarer:

Hanna sa...

Jag önskar att jag tyckte om svamp! Det där såg supergott ut!

Therese sa...

Hej!
Tänkte bara tacka för inspirationen! Kollar in din blogg emellanåt och måste säga att du verkar vara jätteduktig på att laga mat. Tycker själv det är ganska kul och gillar att pröva nya recept, har testat flera av dina och allt har varit jättegott =) Bjöd faktiskt på både din Rödvinssås och Mintchokladmousse på nyårsmiddagen. Lägger in en länk till dig på min blogg, hoppas det är ok?! Säg till annars!

/Therese

Karin sa...

Hanna: Prova att byta ut svampen mot lite stekt bacon! Jag tror det skulle bli kanon det också :)

Therese: Tack för de jättefina orden! Att laga mat har varit min passion sedan jag var liten. Självklart får du länka till min blogg! Tack igen!

// Karin