2008-10-01

Bondens egen butik

Eftersom jag är sjukskriven och min mor är nybliven pensionär passade jag på att åka dit och hälsa på några dagar och varva ner. Hon bor i Örebro och där finns det flera mysiga butiker på landet att besöka.
Ett av dessa ställen ligger i Granhammar, strax utanför Vintrosa. Det heter "Bondens egen butik" och där erbjuds fräscha småskaligt producerade och förädlade varor från ett antal lokala producenter i samma butik, utan mellanhänder. På samma gård finns även Hallongården som är en inredningsbutik och Ostbiten som är en ostbutik med lokalt producerad ost på komjölk.

Eftersom jag samma kväll skulle ha middag med en gammal vän och servera ostbricka gick jag naturligtvis lös inne i ostbutiken. Det finns ett 20-tal olika ostar att välja på och alla ostar bär ett namn efter någon som varit med och arbetat på gården (kul idé!). Beroende på tillgång erbjuds olika ostar olika dagar.
Jag valde ut fyra ostar som jag tyckte verkade roliga. Det blev:
Barbro - En naturell helmjölksost med syra och sälta i en bra kombination. Hyvelbar.
Evert - Grön/blåmögelost som är lagrad i 2-3 månader. Krämig och fyllig med mycket smak.
Per-Åke - Vitmögelost av camemberttyp. Krämig ost som mognar snabbt.
Annie - Grönmögel på insidan och vitmögel på utsidan.

På Bondens egen butik köpte jag även en Tomat- & fikonmarmelad till osten. Hemma rördde jag ihop en röra av nötmix (cashew, pistage, jordnöt, mandel) och flytande honung. Detta är vansinnigt gott till ost och även denna röra åkte fram på ostbrickan.

Oj vad goda alla ostarna var och med marmelad, honungsnötter och kex blev de en succé! Ännu bättre blev det när jag fått veta att ingen av ostarna som finns i Ostbiten har en högre fetthalt än 20%! Då kan man ju faktiskt unna sig det med gott samvete ibland!

Bondens egen butik är väl värd ett besök om ni är i krokarna!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, tack för tipset!!! Nästa gång vi är i Örebro ska jag passa på att handla där!
Ha det gott!
Erika