2008-09-25

Annas himmelska svampsoppa

I lördags hade jag turen att få vara bjuden hem till min vän Anna på middag. Hon bjöd på en helt vansinnigt god svampsoppa till förrätt. Jag tiggde till mig receptet så här kommer det:

Annas himmelska svampsoppa
(ca 4 portioner)

350 g svamp (Gärna skogssvamp!)
3 scharlottenlökar
1 burk creme fraiche med Karl-Johan, timjan och citron
2 dl matlagningsgrädde
2 msk kantarellfont
en rejäl kvist färsk rosmarin
Salt & svartpeppar

Gör såhär:
Hacka löken.
Förväll svampen så all vätska försvinner.
Fräs lök och svamp i smör i en stekpanna.
Koka upp creme fraiche, grädde och fond i en kastrull.
Tillsätt lök- och svampfräset, samt rosmarin.
Mixa soppan jämn.
Eventuellt kan lite av svampen sparas och läggas i botten av tallriken innan soppan hälls upp.

Jag kan verkligen rekomendera denna soppa om ni gillar svamp för den har en enorm svampsmak och är mycket matig.

Till maten serverades ett gott rödvin, Coto De Imaz, Reserva (Nr 2659). Ett mycket gott, fylligt vin som kostar 100:- på Systembolaget.




Tack Anna för den mycket goda middagen och en trevlig kväll med trevligt sällskap!

Kram Karin

2 kommentarer:

Swedish Mike sa...

Det har later som en rent lysande soppa. Den kommer snart att kokas upp hemma i mitt kok ;)

Jag gissar att jag far forsoka aterskapa "1 burk creme fraiche med Karl-Johan, timjan och citron" sedan vi inte kan kopa den har i England.

Tack for en trevlig blogg!

// Michael
http://www.freestylecookery.com

Annika sa...

Hej!
Är här för första gången, hittade hit via "Matbloggarna". Många goda recept här hos dig...