2008-10-12

Trattkantareller

När jag var i Örebro för några helger sedan gav sig mamma och jag ut för att prova lyckan i svampskogen. Vi båda har alltid gillat trattkantareller och jag har hört rykten om att det ska vara ett bra svampår i år. Detta fick vi bekräftat när vi väl kom ut. Vi åkte upp till vår sommarstuga utanför Lindesberg och gav oss ut i skogen.
Svamparna växte som stora mattor och vi behövde inte direkt LETA för att hitta något. Såhär såg det ut nästan överallt:

Skörden blev bra och tyvärr hade vi bara två korgar med oss annars hade vi säkerligen plockat mer än vad vi gjorde den här dagen.

Jag föredrar att torka trattkantareller eftersom jag anser att de behåller smaken bäst då. Sen håller de länge i skafferiet om man förvarar dem i en glasburk med lock. Vidare kan man smula ner dem i diverse såser eller grytor och avnjuta på bästa sätt. Gott!!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, ser ut som det gick bättre än när du och jag skulle ge oss på att plocka svamp! :)

-Bella