2008-10-24

Tagliatelle med bacon- & broccolisås

En vardagsfavorit i mitt hem är Tagliatelle med bacon- & broccolisås. Den är enkel att göra och tar inte speciellt lång tid. Dessutom är den jättegod!

Tagliatelle med bacon- & broccolisås
(ca 2 portioner)

1 paket bacon
5 stora champinjoner
½ broccolihuvud
7-8 färska champinjoner
4 dl matlagningsgrädde
½ dl riven ost
½ msk kalvfond
2 vitlöksklyftor
Salt & svartpeppar

Gör såhär:
Skär baconet och broccolin i små bitar.
Skiva champinjonerna.
Hetta upp en stekpanna utan fett och stek baconet.
Lägg i broccolin och häll på ca ½ dl vatten.
Låt alltsammans puttra några minuter tills det mesta av vattnet kokat bort och broccolin mjuknat något.
Lägg i champinjonerna och pressa i vitlöken.
Låt fräsa nån minut.
Dra ned värmen och häll på grädde och kalvfond.
Rör i osten och rör tills den smält.
Smaka av med svartpeppar och ev lite salt.

Jag åker till Örebro i helgen för att gå på dop för min systers bebis, så det blir nog inget bloggande på några dagar. Ha en trevlig helg allihop!

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lagade denna ikväll, blev gott tyckte både jag och sambon! Dock tog vi bara 2,5 dl matlagningsgrädde och det räckte mer än väl. Blev en varsin portion till oss samt en matlåda att ta med sig till plugget. Perfekt!

Anonym sa...

Pastasåsen ser jättegod ut, den ska jag testa! Men är det inte champinjoner man skymtar på bilden, eller ser jag fel? Fin blogg har du :)

Karin sa...

Givetvis är det champinjoner med i såsen! Helt enkelt jag som glömt att skriva in det, men det fixar jag nu :)