2008-10-22

Tacopaj

Ett gott alternativ till vanliga tacos är Tacopaj. En god rätt som är enkel att göra till många. Här kommer mitt bästa recept på Tacopaj:

Tacopaj
(ca 6 personer)

Deg:
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten

Fyllning:
500 g nötfärs
1 msk smör
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 crème fraiche paprika chili
2 dl lätt crème fraiche
250 g coctailtomater
1 dl yellow chili eller green jalapeño
1 burk majs
150 g riven ost
1 tsk paprikapulver

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare.
Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg.
Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter.
Gör några hål i degen med en gaffel.
Ställ formen i kylen ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.
Bryn köttfärsen i smör.
Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka ca 5 min.
Blanda lätt crème fraiche paprika chili med lätt crème fraiche i en skål.
Halvera tomaterna och låt bitarna med chili rinna av.
Fyll pajskalet med färs och häll över majsen.
Bred på crème fraiche blandningen.
Täck med tomathalvor och chili.
Strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.
Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, tills osten fått fin färg.

Vill du ha en lite mildare kryddning kan du ta bort chilin och den naturella creme fraichen och istället tillsätta ytterligare en burk creme fraiche paprika/chili.
Servera pajen tillsammans med en färsk grönsallad, nachos, lite gräddfil och guacemole.

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tips den ska jag gör till helg.. en fråga blir den stark?

Karin sa...

Jag själv, som är rätt känslig för stark mat uteslöt faktiskt jalapenon och tog två burkar paprika/chili cremefraiche istället. Jag hoppade därför också över den naturella creme fraichen. För min del blev den perfekt i smak. Den smaksatta cremefraichen gav lite styrka, men inte så det blev STARKT. Lycka till!

Anonym sa...

Guuud så gott det ser ut! Ska definitivt kolla här fler gånger för tips!

/T

PS. Ozzy hälsar DS.