2008-10-02

Gulaschsoppa

När höstmörkter smyger sig på kan det vara gott med en värmande soppa till middag. Gulaschsoppan tillhör mina favoriter och här kommer ett mycket bra recept på den!

Gulaschsoppan
(4 portioner)

350 g ryggbiff
2 gula lökar
2 röda paprikor
5 potatisar
3 vitlöksklyftor
3 msk tomatpuré
2 msk matolja
2 nypor cayennepeppar
1 tsk kummin (mald)
2 oxbuljongtärningar
1 liter vatten

Gör såhär:
Putsa köttet och skär det i mindre bitar.
Finhacka löken och paprikan.
Bryn köttet i matolja, salta och peppra.
Tillsätt lök och paprika
Rör ihop tomatpuré med kummin, cayenne och pressad vitlök.
Lägg över kött/lökblandningen i en gryta och klicka i tomatpurén.
Tillsätt vattnet och lägg i buljongtärningarna.
Låt koka i 20 min.
Skala potatisen och skär den i mindre bitar.
Tillsätt potatisen och koka under lock i ytterligare 30 min.
Smaka av med salt och peppar.
Servera soppan med ett rustikt bröd.

Mycket gott och en rätt som sköter sig själv i grytan tills den är färdig.

Kram Karin

2 kommentarer:

Gnapp sa...

En lagom orelaterad fråga: vad är det för servis du har? Det är en av de få jag sett, som jag skulle vilja ha.

Karin sa...

Hej Monika!
Jag använder flera olika serviser på bilderna men jag misstänker att du syftar på den fyrkantiga med svängda kanter, som gulaschsoppan serverades i? Den är köpt i Stockholm på en butik som heter Eden. Tyvärr har jag inte sett den där de senaste gångerna jag varit där så den kanske har utgått.
Annars kan jag tipsa om Villeroy & Boch som har en mycket snygg vit, fyrkantig servis i sitt sortiment. Tyvärr ganska dyra men mycket fina!

Kram Karin