2008-02-11

Salviafisk med vinsås

Idag har jag tränat på kvällen och visste att jag skulle vara vrålhungrig när jag kom hem. Jag behövde laga något som var enkelt, gick snabbt och skötte sig självt. Höga krav... Men där kom än en gång min kokbok från Arla till hjälp. Jag hittade ett recept på Salviafisk med vinsås och eftersom vi har mängder med fisk i frysen passade det utmärkt! I denna rätt använde jag mig av gös. Här kommer receptet, en aning modifierat:

Salviafisk med vinsås

4 portionsbitar av fiskfilé, t ex gös, torsk, hälleflundra, ca 600 g
2 tsk salt
1 krm svartpeppar
4 vitlöksklyftor
2 msk hackad färsk salvia (eller persilja och 1 tsk torkad salvia)
2½ dl matlagningsgrädde (4%)
1 dl vitt, torrt vin
½ fiskbuljongtärning

Gör såhär:

Smöra en ugnsfast form och sätt ugnen på 225°.
Salta och peppra fisken. Vik ihop filéerna om de är tunna. Lägg dem i en ugnssäker form.
Skala och pressa vitlöken över fisken. Strö över salvia. Smula även över buljongtärningen.
Häll på grädde och vin.
Stek i mitten av ugnen ca 20 min.
Servera med stekta tomater och kokt ris.


Det var brutalt enkelt att göra i ordning och gick fort i ugnen. Perfekt mat om man har lite tid! Dessutom var det himmelskt gott!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin blogg du har, läs gärna våran!

kokvran.blogg.se