2008-02-07

Fläskfilé i ost- och senapssås

Förra lördagen hade jag Annelie här en sväng på kvällen. Hon och jag skulle ha lite av en spa-kväll med hårfärgning, ansiktsmasker och diverse.


Lite mat skulle vi få i oss också så jag provade ett recept ur kokboken från Arla som jag köpt, nämligen Fläskfilé i ost- och senapssås.
Till maten drack vi lite Chill-Out Sunset. Det är ett Cabernet Sauvignon från Australien och ett mycket gott och prisvärt vin. Fruktig smak med inslag av mörka bär, körsbär och vanilj. En box kostar 184:- på systembolaget.


Fläskfilé i ost- och senapssås

600 g fläskfilé
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör-&rapsolja
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 1/2 dl Matlagningsgrädde 15%
1 dl torrt vitt vin
1 msk vetemjöl
2 msk konc kalvfond
1 msk fransk senap
1 dl riven Kvibille Präst

Gör såhär:
Skär köttet i skivor.
Skala och hacka löken och vitlöken.
Bryn köttet i smör-&rapsolja i en stekpanna. Krydda med salt och peppar.
Vispa ihop grädde, vin, lök, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning.
Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min.
Ta grytan från värmen. Rör i osten. Strö gärna över hackad persilja.
Servera med kokt ris och grönsaker


Det var gott! Jag håller dock fortfarande på att vänja mig vid dijonsenap som jag har lite svårt för. Men det är bara att träna :)

Kram Karin

Inga kommentarer: