2008-02-08

Hälleflundrafilé med citronrisotto

Eftersom jag har massor med smarrig fisk i frysen bestämde jag mig för att laga Smörstekt Hälleflundra med Citronrisotto till middag såhär på fredagskvällen. Vilken risotto skulle jag då göra? I vanliga fall gör jag en med tomat och basilika men nu hade jag hittat en citronrisotto som jag föll för så den fick det bli. Det var ett bra val!

Citronrisotto

2 scharlottenlökar
skal och saft från en citron
ca 3 msk olivolja
3 dl arborio- eller avioriris
ca 2 dl torrt vitt vin
ca 1 liter varm kycklingbuljong
2 dl (60g) riven färsk parmesan, helst parmeggiano reggiano
salt

Gör såhär:
Tvätta citronen noga och riv det gula i skalet.
Dela citronen på mitten och pressa ur saften.
Hacka löken fint.
Värm buljongen i en kastrull för sig.
Därefter börjar du med risottokastrullen.
Fräs löken tillsammans med citronskalen i rikligt med olivolja i en tjockbottnad kastrull på låg värme. Den ska bli mjuk utan att få färg. Tillsätt riset, höj värmen och låt fräsa i ytterligare någon minut tills dess riset blandat sig väl med löken och känns torrt.
Häll i vinet och låt koka tills det nästan har ångat bort. Rör om hela tiden.
Tillsätt den varma buljongen lite i taget, samt citronsaften. Börja med 3-4 dl buljong, ta sedan 1 dl efter hand som riset suger åt sig buljongen. Känn dig inte tvingad att använda ALL buljong om du inte tycker det behövs!
Rör om ofta och sänk värmen.
Risotton ska bli lös med en kärna i riset som ger ett visst tuggmotstånd, det tar ca 20 minuter från att du häller på vinet.
Ta bort kastrullen från värmen, vänd ner en klick smör och riven parmensanost. Osten och smöret gör risotton fastare och krämigare.
Smaka av med lite salt. Rör om väl och servera direkt till skaldjur eller fisk.

Riktigt god risotto och hälleflundran från Fiskbilen.se var HIMMELSK!!!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Satt precis och funderade över vad jag skulle förbereda till middag när jag ska jobba dag + natt imorgon, och det här skulle min man ÄLSKA!! Tack för tipset! Fisk är han ganska ensam om att älska i den här familjen! Och hälleflundra dessutom... *S*