2007-08-28

Kycklinglasange med citron och franska örter

Detta recept gjorde jag i söndags. Jag hittade det på Kryddburken och tyckte att det verkade vara ett intressant recept på Kycklinglasange. Jag har dock ändrat om lite i receptet för att få med lite mer grönsaker, samt för att det skulle passa min stora gratängform. Jag använde mig även av grillad kyckling eftersom jag var lite lat.

Kycklinglasagne med citron och franska örter
(Ca 10-11 pers)

1½ gillad kyckling
1 zuccini
2 hg kantareller
4 burkar creme fraiche med franska örter
3 dl riven lagrad ost
1 msk kycklingfond
2 tsk oregano
2 tsk basilika
3 pressade vitlöksklyftor
Saften från 1 citron
1 tsk socker
3 tsk soya

Såhär gjorde jag:
Rensa kycklingen och hacka i småbitar.
Finhacka zuccinin och rensa och hacka kantarellerna.
Fräs kantareller och zucchini i smör.
Pressa i vitlöken.
Tillsätt även den hackade kycklingen.
Slå på cremefraichen, kryddorna, soyan och fonden.
Häll i citronsaften.
Varva röran med lasangeplattor.
Avsluta med röra på toppen samt strö osten högst upp.
Grädda i ugnen på 220 grader i ca 40-45 min.


Mycket gott recept som var enkelt att göra även om man är många!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh det här lät himmelskt gott. Har iof inte sett Kryddburkens recept ännu men....såååå gott.

Anonym sa...

Va kul att du fick lite isspiration från kryddburken! Härlig blogg du har Karin! Ständigt uppdaterad när jag kikar in, sånt gillar jag! Återkommer! Må så gott!