2007-08-20

Tomatbrushetta

En förrätt som jag gillar är Tomatbrushetta. Den är lätt att göra, går fort och smakar ljuvligt! Dessutom är det bara bra om röran får stå i några timmar innan gästerna kommer.
Här kommer mitt rcept:

Tomatbrushetta

2 skivor lantbröd
4 stora tomater
2 vitlöksklyftor (Kolla färskheten så det inte blir för starkt!)
½ dl olivolja
Salt och svartpeppar
½ kruka hackad basilika

Gör såhär:
Skålla tomaterna genom att skära två snitt som ett kryss på tomatens undersida.
Lägg dem sedan i sjudande vatten några minuter så skalet släpper.
Stek bröden i lite olivolja.
Dra bort skalet på tomaterna när det släppt och ta ur kärnorna.
Hacka tomaterna i småbitar.
Skala och finhacka vitlöken.
Häll allt i en skål, salta och peppra och häll i oljan.
Ställ svalt i några timmar så blandningen mognar.
Vänd ner basilikan och fördela på brödskivorna.


På just dessa brushetta har jag även lyxat till det lite genom att lägga på en skiva parmaskinka, samt strött över lite färskriven parmesan.

Ät och njut!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här sitter jag och börjar bli lite lunchhungrig och så hittar jag detta. Kurrar i magen gör det ordentligt... men jag ska se Klufts sista hopp innan jag ger mig ut i köket.

Anonym sa...

Tomater är blä...

Puss!