2009-03-04

Karins solskensfisk

Igår var jag kreativ och hittade på en egen fiskrätt. Det gick riktigt bra och det blev ett klart godkänt resultat. Namnet fick den dels för dess solgula färg, och dels för att jag längtar så galet mycket efter våren och igår var det faktiskt klarblå himmel för första gången på länge! Här kommer receptet:

Karins solskensfisk
(2 personer)

400 g fisk
3 stora morötter
2 vitlöksklyftor
2 dl hollandaisesås
1+1 dl grädde
½ msk hummerfond
½ fiskbuljongtärning
1 tsk paprikapulver
Salt & vitpeppar

Gör såhär:
Riv morötterna och fräs dem i smör i en stekpanna.
Pressa i vitlöken och låt den fräsa med.
Häll på 1 dl grädde.
Lägg morotsfräset i en ugnssäker form.
Lägg fiskfiléerna på morötterna.
Krydda fisken med citronpeppar & salt.
Blanda hollandaisåsen med grädden och paprikapulvret.
Smula i fiskbuljongtärningen och koka upp såsen.
Häll sedan såsen över fisken och pudra över ytterligare paprikapulver.
Gratinera i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

Det här blev riktigt gott! Egentligen skulle det nog passa mycket bättre med potatismos eller pressad potatis, men jag var så galet sugen på klyftpotatis så det fick bli det istället, men det var gott det med!
Självklart blir den här rätten godast om man gör sin egen hollandaise, men jag var lat och körde med påsvarianten. För att göra rätten lite mindre fet gjorde jag såsen utan smör och använde endast vatten. jag ökade dock vattenmängden något.

Kram Karin

2 kommentarer:

annamaria sa...

Åh så gott det ser ut! Jag behöver verkligen fisktips. Är rätt usel på det tyvärr.

Anonym sa...

Ahh snyggt ju! va duktig du är! Ser supergott ut!