2009-03-19

Negerbollar

...för visst är det så dom heter? Jag tycker minsann att negerbollar ska få heta negerbollar och inget annat. Här kommer ett mumsigt recept på dessa bakverk, tillsammans med ett helt UNDERBART klipp från filmen "Sunes sommar" med samma tema.

Negerbollar

75 gr smör/marg.
1½ dl socker
1 msk vaniljsocker
4 dl havregryn
2 msk kakao
3 msk starkt kallt kaffe
Pärlsocker

Gör såhär:
Blanda helt sonika alla ingredienser utom pärlsockret.
Rulla runda bollarm ungefär som golfbollar.
Rulla bollarna i pärlsocker.
Ät och njut!



Hur kan man INTE älska det här klippet? :D

Kram Karin

(Foto: Anne Skoogh, Anne's Food)

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig till punkt och prickar. Det heter negerbollar!

Anonym sa...

Instämmer med Anki! Jag har svårt att säga något annat för det är så invant. För mig känns det inte som ett fult ord alls!
De där kycklingrullarna med cambozola...mums!

Anonym sa...

Åå! Sunes sommar! Jag vet inte hur många gånger jag har sett den filmen! Alltid lika rolig! Jag älskar den!

Anonym sa...

Negerbollar är negerbollar! :-) Gott gott! Va roligt att du uppdaterar så ofta, det är alltid lika spännande att kicka in hos dig! Må så gott & tack för dina flitiga kommentarer hos mig!

Linda sa...

Ser att du har lyckats att få in you tube i bloggen.. :)

Anonym sa...

Jag håller absolut inte med, jag tycker som tonårsmorsan att det är jäkligt ignorant att säga neger oavsett om det är negerbollar eller annat med den upplysning som finns idag. Hennes inlägg säger en hel del

http://tonarsmorsa.se/2008/09/02/neger-debatten-igen/

Anonym sa...

Sv: Tack så mycket! Vad roligt att du tycker det!! :-)

Anonym sa...

Jag har alltid uppskattat din blogg och blir grymt besviken när jag läser det här inlägget. Att man som vuxen människa inte ser att ett namn på en kaka kan vara kränkande för någon och då inte använda sig av ett annat namn är ofattbart för mig. Trist och inte speciellt genomtänkt tror jag....

Karin sa...

Hanna: Jag är ledsen om du blir besviken för att min åsikt inte stämmer överens med din, men tyvärr är det ju så ibland. Alla tycker vi olika.

Loppan sa...

ja d tycker väl fan ja o!! att negerbollar ska heta negerbollar, d e ju d dom e!!
Man behöver ju int bjuda dom åt mörkhyade som niggerballs men ändå :-)

Anonym sa...

det är helt underbart det där klippet, jag kan kolla på det om och om igen i flera timmar, haha!

Anonym sa...

Jag trodde aldrig jag skulle vara den som lämnar en negativ kommentar men jag blev rätt besviken på alla här och eran oförmåga att förstå hur andra kan ta illa upp.
Det är ganska uppenbart att ni som vill kalla dem för "n-bollar" inte känner eller umgås med någon mörkhyad. Kommentaren som Loppan lämnande var bara sorglig, vaddå är det ok att kalla dom niggerbollar!! men bara inte framför ngn mörkhyad??

Karin, servera bollarna till Adam Tensta och hur tror du hans reaktion blir om han hör vad du kallar dem.
Bara för något har haft ett visst namn väldigt länge gör det inte okey att använda det. Då kan vi alla bara börja kalla svarta för negrer för det har de ju hetat sedan länge?

carolina sa...

jag säger också negerbollar absolut!!