2009-03-21

Köttfärsquesadillas med guacamole & salsa

Igår gjorde jag en supergod och enkel förrätt på lite tacorester som jag hade kvar i kyl och frys. Det blev Köttfärsquesadillas med guacemole & salsa. Riktigt gott blev det och det var verkligen inte sista gången jag gjorde dessa. De blev poppis både hos mig själv och killen. Mums!

Köttfärsquesadillas med guacemole & salsa
(4 personer)

2 mjuka tortilla bröd
100 g blandfärs
½ taco kryddmix
½ dl majs
2 dl riven ost, gärna en smakrik sort

Guacamole:
2 mogna avocado
1 dl creme fraiche
1 stor vitlöksklyfta
½ msk limesaft
Några droppar tabasco

Gör såhär:
Lägg ett tortillabröd på en skärbräda.
Strö över 1 dl ost.
Stek köttfärsen och blanda med tacokryddan.
Lägg köttfärsen i ett jämt lager på brödet med osten.
Strö över majsen och den resterande osten.
Toppa med det andra tortillabrödet.
Värm upp en stekpanna på medelvärme och lägg i quesadillan.
Stek i ca 3 minuter på varje sida, eller tills all ost smält.
Skär i trekanter.

Guacamole:
Gröp ur avocadona och ta bort kärnorna.
Lägg avocadon och resterande ingredienser i en bunke.
Mixa till en slät kräm.

Jag serverade quesadilladen med guacamolen och en chunky salsa som var ganska stark. Riktigt mumsigt blev det!

Kram Karin

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men halloj där pinglan!! Tack snälla du för dom orden... ;-)

Va roligt att du bloggar om just quesadillas, jag satt å funderade på dessa tidigare idag och tycker att fyllningen med lök o skinka osv är så trist! Men nu blev jag ju avhjälp med det bekymmret! Tack för de! Detta recept måste provas! Måste ju också vara perfekt "ta-till-vara-på-taco-rester-fyllning"! Hoppas ni haft en trevlig helg!

Anonym sa...

Man kan aldrig få för många recept på quesadillas. Snabba att göra och jättegoda!
Tycker fröken Dill

Anonym sa...

Ha en go kväll
Kram Lena

Anonym sa...

Åh va gott det såg ut =)