2009-03-08

Fläskfilé Balsamico med Svampfyllda Gratinerade Tomater a la Kryddburken

Förra veckan surfade jag runt lite på olika matbloggar och hittade ett flertal recept som jag bestämde mig för att testa. Visserligen har jag inte följt dem helt slaviskt, men i det stora hela är de desamma. Här kommer ett recept som jag hittat hos Linda på Kryddburken.
Såhär gjorde jag.

Fläskfilé Balsamico med svampfyllda gratinerade tomater
(4 personer)

Smör till stekning
1 fläskfilé
15 färska champinjoner
2 vitlöksklyftor
1 msk kalvfond
6 dl vatten
3 msk Crema balsamico
Salt & peppar
ca 1 msk maizenaredning

Gratinerade tomater:
4 stora tomater
2 scharlottenlökar
6 färska champinjoner
1 skiva formbröd
1 dl riven ost

Gör såhär:
Börja med tomaterna.
Skär av toppen på tomaterna och gröpa ur innehållet. Kasta det.
Hacka löken och champinjonerna och fräs i lite smör stekpannan.
Riv formbrödet och blanda rivet med lök, svamp och ost.
Salta och peppra.
Fyll tomaterna med blandningen och gratinera i ugnen på 225 grader i ca 15 min.
Putsa fläskfilén och skär den i skivor.
Stek skivorna i lite smör i en stekpanna.
Skiva champinjonerna och låt dem fräsa med.
Häll på vatten, balsamico och kalvfond.
Pressa i vitlöksklyftorna.
Låt puttra i ungefär 10 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Red av såsen med maizenaredning.
Servera med kokt ris och de gratinerade tomaterna.

Det här blev en rikig succé! En supergod middag blev det. Det godaste var nog de gratinerade tomaterna. Jag är i vanliga fall lite skeptisk till varma tomater, men dessa blev enormt goda så jag är glad att jag gav dem en chans.

Tack Linda för receptet!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där så riktigt smarrigt ut!

Anonym sa...

Kan tänka mig hur gott det blev! :) mums!