2009-03-26

Stekt falukorv med stuvad blomkål

Eftersom det här är min första jobbvecka så känns det i kroppen. Orken är inte speciellt stor när jag kommer hem på kvällarna och då krävs det en snabblagad, god och mättande middag.

Igår blev det en superenkel middag för min del, men ack så god! Om man gillar blomkål så är det här en enkel rätt som går fort att göra. Typisk vardagsmat för min del alltså! Stektt falukorv med stuvad blomkål.

Ett recept känns ganska onödigt att skriva eftersom det är så få ingredienser. e Jag delade ett helt blomkålshuvud i små buketter och kokade dem i saltat vatten tills de är mjuka.
Under tiden blomkålen kokade gjorde jag en vanlig bechamelsås som stuvning. Dvs smält lite smör i en kastrull, rör ner mjöl tills det blir som en tjock smet. Häll på mjölk och vispa tills stuvningen tjocknar. Häll av blomkålen och rör ner ni stuvningen. Till detta stekte jag helt sonika falukorv i skivor.

God och enkel vardagsmat!

Kram Karin

Inga kommentarer: