2009-03-20

Kyckling i grön curry

Idag är jag hemma från jobbet så därför har jag tid att blogga mitt på dagen. Snyggt att vara hemma andra dagen på ett nytt jobb... Men i onsdags blev jag biten av katten (det blev ett missförstånd) och bettet bev så pass djupt att det blev en redig infektion i armen. Igår fick jag åka ner till akuten och blev tillskriven antibiotika. Jag hade febersymptom och blev väldigt hängig, så det fick bli att vara hemma idag.

Till middag igår blev det Kyckling i grön curry. Supergott och enkelt om man använder en färdig kryddmix med grön curry. Jag brukar använda Santa Marias Green Curry Spicemix som är väldigt god.

Kyckling i grön curry
(2 personer)

400 g kycklinglårfilé
1 burk kokosmjölk
1 påse green curry spicemix
10 färska champinjoner
½ purjolök
100 g finstrimlad vitkål
100 g wokgrönsaker
50 g sockerärtor
3 vitlöksklyftor
1 msk kycklingfond

Gör såhär:
Skär kycklingen i strimlor och champinjonerna i skivor.
Strimla purjolöken och dela sockerärtorna på mitten.
Hetta upp olja i en stekpannan och stek kycklingen. Salta och peppra.
Lägg över kycklingen i en kastrull.
Fortsätt med att steka champinjoner, wokgrönsaker, sockerärtor, vitkål och purjolök.
Lägg över även dessa i kastrullen.
Pressa ner vitlöken i kastrullen och häll i kryddmix och kokosmjölk.
Tillsätt kycklingfonden och låt puttra i ca 10 minuter.
Red eventuellt av med lite maizenaredning för en tjockare konsistens.
Servera med jasminris.

Jag tycker det här är en väldigt god maträtt som är lätt att göra. Den är också väldigt god att värma så den passar utmärkt till matlådan!

Ha en skön fredag!

Kram Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

ha en riktigt go helg
Kram Lena