2009-03-24

Baconrullad gösfilé med potatis- & jordärtskockspuré

Förra fredagen provade jag ännu ett recept ur kokboksserien från Allt om mat. Denna gång valde jag ett recept från "Mera Fredags Gourmet", som är den nyaste av de tre kokböckerna.

Egentligen var det två recept eftersom jag tog den baconrullade gösfilén från en sida och potatis- & jordärtskockspurén från en annan sida, och satte ihop. Det blev himmelskt gott! Dock var det ganska knepigt att få till fisken, men efter mycket pill så blev det perfekt och jag kunde bara konstatera att det absolut var värt allt besvär!

Min kamera strulade när jag skulle ta bilden på middagen så tyvärr fick jag ingen bra bild. Jag fotade därför bilden från kokboken så ni får ett hum om hur det såg ut på tallriken!

Baconrullad gösfilé med potatis- & jordärtskockspuré
(2 personer)

300 g gösfilé
5-6 skivor bacon
½ dl hackad dill
½ dl hackad gräslök
rivet skal av 1 citron
½ tsk salt
1 krm svartpeppar

Potatis- & jordärtskockspuré
175 g jordärtskockor
225 g potatis av mjölig sort
3 msk smör
1 dl vispgrädde
1 msk citronsaft
½ tsk salt
2 krm svartpeppar

Gör såhär:
Börja med fisken.
Lägg ut en bakplåtspapper på en skärbräda.
Lägg baconskivorna omlott så det blir en rektangel.
Lägg på gösfiléerna på baconet, bredsida mot smalsida.
Salta och peppra filéerna.
Blanda dill, gräslök och citronskal och bred ut över filéerna.
Rulla nu försiktigt ihop bacon och fisk till en tjock rulle.
Knyt bomullssnören runt för att få det att hålla ihop.
Hit kan förberedas!
Hetta upp en stekpanna utan smör.
Fräs fiskpaketet så baconet får fin färg.
Lägg paketet i en ugnssäker form och stek i ugnen på 150 grader.
Innertemperaturen på fisken skall vara 60 grader, det tar ca 10-20 min.

Potatis- & jordärtskockspuré
Skala jordärtskockorna.
Dela dem i mindre bitar och lägg i en skål med vatten och citronsaft.
Skala potatisen och dela även denna.
Koka potatis och jordärtskockor ordentligt mjuka.
Mosa rotfrukterna och blanda i smöret och grädden.
Mixa till en jämn puré och smaka av med salt och peppar.

Jag serverade gösen och moset tillsammans med smörfrästa sockerärtor och pepparrotssmör. Det här är ett kanontips inför helgen för den som vågar testa. Ni kommer inte bli besvikna!

Nu har jag ju börjar jobba heltid igen också och jag trivs toppenbra på min nya förskola. Det är ett toppengäng! Dock får ju såklart bloggen komma lite mer i andra hand nu eftersom jobbet tar mycket energi, men jag ska försöka hänge med och uppdatera så gott jag kan.

Må väl!

Kram Karin

1 kommentar:

Karin W. sa...

Jag gissar att du hade tillgång till färsk gös. Alltid tacksamt att laga mat på färsk fisk. Visst.. det kan vara besvärligt ibland men ack så gott.