2009-03-05

Peanut butter cupcakes

Då har jag äntligen provat ett recept ur boken jag fick i julklapp, nämligen "A piece of cake". Eftersom jag är lite insnöad på muffins just nu så föll valet på Peanut butter cupcakes. De var enkla att göra och precis lika vansinnigt goda och onyttiga som de ser ut!

Peanut butter cupcakes
(12 stycken)

3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
150 g mörk 70% choklad
2 dl saltade jordnötter

Frosting:
1 dl mjukt jordnötssmör
3,5 dl florsocker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
150g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äg, socker och vaniljsocker pösigt.
Smält smöret och blanda i gräddfilen och kaffet.
Blanda ihop ägg & smörblandningen.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver och vänd försiktigt ner i smeten.
Smölt chokladen i vattenbad och blanda ner den i smeten.
Hacka jordnötterna och varva smet och nötter i stora muffinsformar.
Fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen i 15 min.
Blanda ingredienserna till frostingen.
Bred frostingen på de avsvalnade muffinsen och garnera med hackade jordnötter.

Det var inte sista gången jag gjorde dessa kan man meddela herrskapet!

Kram Karin

9 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så goda dom såg ut! Såg inte heller så svåra ut, undra om man skulle testa dom :-)

Anonym sa...

Det var nog första gången jag sett saltade jordötter i ett bakrecept, blir det inte konstigt?

Det låter iaf supergott, och jag ska nog baka dessa och bjuda kollegorna på.

Anonym sa...

De här ser ju faktiskt FÖR goda ut Karin!! :-)

Karin sa...

Det blev inte alls konstigt md jordnötter. Tvärtom! Det salta bryter bra mot den söta kakan :)

Kalasgott: Passa dig! Dom är beroendeframkallande ;)

Anonym sa...

Det där var mycket gott i dom där.. tror dig.. du fixar säkert till de där mumsiga igen:-)
Inget för min del.. alldeles för mycket gott i;-)

Anonym sa...

Hej Karin!

Följer din blogg och gillar den skarpt!

Ikväll har jag gjort dina peanutcupcakes..Succe´! Jag hackade jordnötterna i matberedaren och även frostingen gjorde jag i den för jämnt och fint resultat.

Och det var så kul för minsta dottern (13 år) sa precis som du skrivit också.."-Det där var inte sista gången du gjorde dom här mamma!"

Tack och fortsätt inspirera mig! :)

Kram Cissi

Karin sa...

Cissi: Vad roligt att du, och även dottern, blev lika nöjd med dem som jag! Har kikat in på din blogg också och den är ju supertrevlig! Jag åkerkommer garanterat! :)

Kram Karin

Julia sa...

Åh, skulle också vilja ha den kokboken, verkar vara mycket som faller mig i smaken. Dessa skall jag absolut testa, får väl vänta tills nästa kafferep bara, farligt att äta all själv :)
Länkar din till blogg, tycker om den.

Karin sa...

Julia: Vad kul att du gillar den! Hoppas du kikar in igen och hittar fler bra recepet! :)

Kram Karin