2009-03-18

Två-gånger-i-grytan

Jag hade en ganska rejäl bit benfri fläskkarré i frysen som jag köpt billigt, utan en tanke på vad jag kunde göra med den. Jag surfade runt lite och hittade ett recept på Två-gånger-i-grytan.

Det är ett asieninspirerat recept där man först kokar köttet och sedan wokar det tillsammans med grönsaker. Dock modefierade jag receptet en aning eftersom jag tyckte det blev lite snålt med sås annars. Här kommer min version.

Två gånger i grytan
(4 personer)

500 g benfri fläskkarré
1 hel purjolök
2 stora morötter
3 vitlöksklyftor
olja
3 msk soja
3 tsk riktigt het chilisås (Tabasco fungerar också)
5 msk hoisin-sås (finns på asiatiska hyllan)
1 dl vatten
1-2 msk maizenaredning

Gör såhär:
Skölj köttet. Dela det i två delar längs med fibrerna.
Lägg i en kastrull med kallt vatten.
Koka upp och skumma noga.
Sänk sedan värmen och sjud i en halvtimme under lock.
Skölj purjolöken i strimlor.
Skala morötterna och riv dem grovt.
Skala och finhacka vitlöken.
Ta upp köttet och låt det rinna av ordentligt och svalna något.
Skär sedan i tunna skivor eller strimlor.
Hetta upp olja på stark värme i en wok eller vid stekpanna.
Fräs köttet och morötterna under omrörning tills det fått ordentligt med färg.
Lägg även i purjolöken och låt fräsa med.
Tillsätt vitlök, soja, chilisås och hoisin-sås.
Fräs ytterligare någon minut under omrörning.
Tillsätt vatten och red av med maizenaredningen.
Servera genast, gärna med jasminris eller nudlar.

Det blev jättegott och påminde faktiskt en hel del om kinamat man hämtar hem från krogen. Nu återstår att försöka hitta ett bra recept på "Biff med bambuskott" eftersom det är min favorit i kinesväg. Nån som har ett riktigt bra recept på lager?

Kram Karin

Inga kommentarer: