2009-03-09

Het tomatsoppa med tortellini

Här är en enkel, god och matig soppa som passar bra för hela familjen. Oregano och tomat står för mildhet, chili och vitlök för hetta. I denna färggranna soppa blandas de två. Och så lite pasta och fetaost, för tuggmotståndet. Lättlagat och värmande. Färska tortellini kan bytas ut mot färsk ravioli.

Het tomatsoppa med tortellini
(4 personer)

300 g färska tortellini med spenat och riacotta
1 gul lök
1 röd spansk peppar
olivolja att fräsa i
1 vitlöksklyfta
2 dl tomatjuice
400 g paserade tomater
6 dl grönsaksbuljong
1,5 dl grädde
½ kruka basilika
100 g fetaost
1 knippa färsk oregano
Socker
salt och malen vitpeppar

Gör såhär:
Skala och finhacka löken.
Dela chilifrukten i halvor på längden, kärna ur och strimla chilin fint.
Skala och hacka vitlöken fint.
Fräs lök, chili och vitlök i olivoljan.
Slå över buljong, grädde, tomatjuice och passerade tomater.
Låt småputtra i ca 20 minuter.
Finhacka basilikan och lägg i soppan.
Mixa i matberedare eller med stavmixer.
Tillsätt eventuellt några matskedar vatten om soppan känns tjock.
Koka upp soppan.
Lägg i tortellinin och låt den koka mjuk i soppan.
Smaksätt med socker, finhackad oregano, tärnad fetaost salt och peppar.

Jag är lite kinkig med soppor men den här var enormt god och smakrik. Dessutom väldigt matig så den var verkligen en fullgod middag. Jag serverade soppan tillsammans med hemmagjorda crostini och svart tapenade.
Tack Ingelöf för inspirationen till det här receptet!

Kram Karin

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig soppa!
Älskar tomatsoppa o älskar tortellini!
Detta ska jag prova!

Anonym sa...

länkat till dig i min blogg :) kram

Anonym sa...

Låter som en riktigt god soppa. Tack för tipset.

Hälsningar Nadja

Anonym sa...

sv: Haha, nej det har du helt rätt i! ;-)

Det här såg riktigt smarrigt ut måste jag säga! Tack för inspirationen!

Anonym sa...

Hehe =) Va bra! Har för avsikt att fortsätta i alla fall ;)! Detta lät riktigt smaskigt måste jag säga=) Alltid bra att hitta nya recept!

Ninne sa...

Kul att kunna inspirera! Visst är soppan god?!? :-)
Jag i min tur har väl hittat receptet på annat ställe.. haha..

Karin sa...

Åsa: Jaa den är supergod! Mycket goda smaker och den är dessutom enkel att göra! :)