2009-03-16

Coleslaw

Helgen har varit lugn och skön här hemma för min del. God mat, lite gott vin och bara låta det vara helg.
Jag börjar mitt nya jobb här i Linköping på torsdag så jag har börjat ladda för det. Det känns jätteroligt att få börja jobba igen efter att ha varit sjukskriven i nästan ett halvår, men samtidigt känns det lite nervöst. Håll tummarna för att det ska gå bra!

Vi har som sagt ätit mycket gott i helgen och fredagens middag har ni ju rean fått ta del av. Även lördagen hade höjdpunkter och dessa kommer det bloggas om framöver i veckan.

Idag lägger jag ut ett litet recept på Coleslaw. Jag hade nästan ett helt vitkålshuvud över sedan jag gjorde mina vårrullar och jag kände att jag ville använda upp det. Valet föll på Coleslaw som är gott till det mesta! Dessutom är det superenkelt att göra och står sig länge i kylskåpet.

Coleslaw

7 dl finstrimlad vitkål
1 krm svartpeppar
2 morötter
1 liten rödlök
½ liten gul lök
2 tsk fransk senap
1½ dl crème fraiche eller sojayoughurt
3/4 dl majonnäs av valfri sort
2 tsk socker
1/2 tsk salt

Gör såhär:
Skala och riv moroten fint.
Skiva rödlök och gul lök tunt.
Rör ihop crème fraiche, majonnäs och senap.
Smaksätt med socker, salt och peppar.
Blanda vitkål, morot och lök och majonnässås.
Låt stå kallt ca 2 timmar innan serveringen.

Det här receptet blev verkligen kanonbra och det kommer jag göra fler gånger! Dock har jag fortfarande massor med vitkål kvar, så fler recept med vitkål tas tacksamt emot :)

Kram Karin

2 kommentarer:

Linda sa...

Den kommer att hamna någonstans på armen. Har inte bestämt mig ännu. har några timmar kvar att bestämma mig.

Karin W. sa...

Det brukar vara problem för mig också att göra slut på stora kålhuvuden innan de blir för gamla. Det här tycker jag är gott:
Finstrimla 4-5 hg vitkål
Rosta 1 dl solrosfrön lätt i torr het gjutjärnspanna. Fräs vitkålssstrimlorna i matolja utan att bryna. Tillsätt ca 1 msk citronsaft, ett par msk honung, ett par tsk riven ingefära och 2-3 klyftor pressad vitlök. Smaka av det hela, salta och peppra och strö över de rostade solrosfröna.