2009-03-12

Karins Vårrullar

Här kommer ett recept på en perfekt förrätt till helgen!

Jag har hittat flera olika recept på vårrullar på sistone. På TV, i tidningar, osv. Alla recept är olika och det verkar finnas ungefär lika många varianter på vårrullar som det finns kockar. Jag har aldrig tidigare gjort egna vårrullar så när jag skulle prova att göra det förra helgen så var det spännande.
Visst gjorde jag några mindre missar, men slutresultatet blev trots detta perfekt!
Här kommer mitt eget komponerade recept (utan missarna):

Karins Vårrullar
(6 stycken)

12 ark filodeg
100 g köttfärs
50 g vitkål
4 vårlökar
½ röd chili
5 färska champinjoner
1 msk hoisinsås
2 tsk curry
1 tsk riven ingefära
1 msk kalvfond
1 tsk soya
Salt
Vatten
Olja, utan smak

Gör såhär:
Strimla vitkålen fint och hacka vårlöken.
Skär champinjonerna i mycket små bitar och hacka chilin mycket fint.
Fräs köttfärsen i lite olja, tillsätt också vitkålen.
Häll i ca ½ dl vatten och låt vitkålen bli mjuk medan vattnet kokar bort.
Tillsätt champinjoner, vårlök och chili.
Häll i alla kryddor, kalvfond, hoisinsås och soya.
Låt puttra några minuter tills så mycket vätska som möjligt har försvunnit.
Lägg ut två ark filodeg på varandra på en skärbräda.
Lägg på ca ½-1 dl köttfärsröra på arket och gör en vårrulle genom att rulla in köttfärsen ett varv och sedan vika in kanterna. Fortsätt sedan att rulla ihop tills degen är slut.
Mät upp olja i en tjockbottnad kastrull Det ska nå ca 5 cm upp från kastrullens botten.
Hetta upp oljan till ca 150 grader (använd en stektermometer)
Fritera sedan vårrullarna tills de fått en gyllenbrun färg.
Ta upp dem och låt dem rinna av på hushållspapper.
Servera med sweetchilisås och soya.

Supergott blev det och det var inte alls så svårt som jag trodde!

Kram Karin

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken mumsig blogg =)
Du har satt fart på min mage att knorra efter mat ;)

Anonym sa...

Ohh....vad gott!! Jag älskar vårrullar men har aldrig vågat mig på att göra egna ;)

Dessa ska jag testa!

Karin sa...

Katja: Vad roligt att du gillar den! Du är välkommen tillbaka :)

Åsa: Ja det blev verkligen SUPERGOTT! Och det var inte alls så svårt att göra som man kan tro! Testa! :)

Anonym sa...

Hej igen.. :)
Är det okej om jag lägger din sida bland mina favortilänkar?
Kram/Katja.

Karin sa...

Katja: Självklart är det okay! :)

Anonym sa...

På tal om att spara recept, det här sparar jag Karin!
Hur gott som helst ser det ut och jag har filodeg i frysen.
Trevlig helg till dig från mig/kram karin

Anonym sa...

Jag älskar vårrullar och dina ser verkligen jättegoda ut! :-)

Anonym sa...

Gillar vårrullar skarpt, men än så länge har jag inte testat att göra det själv.

Dina ser verkligen goda ut, så det blir att testa.