2009-03-13

Omelett med fläskkarré, ost & tomat

Idag blev det en riktig snabblunch, nämligen omelett! Jag har fått ett helt gäng med ägg av en kompis så jag kände att det var läge att börja göra något av dem nu och omelett är ju en vansinnigt tacksam snabblunch. Man kan variera dem i det oändliga och det passade mig bra idag när jag inte hann gå till affären.
Jag tog helt enkelt vad som fanns i kylen - en bit fläskkarré, tomater och ost.

Omelett med fläskkarré, ost & tomat
(2 portioner)

5 ägg
5 msk vatten
Salt & peppar
1 tomat
100 g fläskkarré
ca 50 g riven ost

Gör såhär:
Vispa ihop ägg, vatten, salt och peppar
Skär köttet i små bitar.
Hetta upp en stekpanna med lite smör.
Fräs köttet i stekpannan och lägg det sedan åt sidan en liten stund.
Häll i äggsmeten i stekpannan och sänk värmen.
Rör om hela tiden så att äggsmeten successivt blir fastare.
När äggen börjar bli krämiga lägger du på osten så den får smälta ner.
Skiva tomat som du lägger överst, och strö sist över köttet.

Lätt som en plätt, supersnabbt och gott! :)

Vad brukar ni äta till lunch? Jag behöver lunchtips!

Kram Karin

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh va gott de låter!

Titta gärna in på min matblogg http://loveforfood.blogg.se :)

Anonym sa...

Ja visst är det :)

Anonym sa...

Lunch här hemma när jag är själv, innan barnen kommer hem från skolan brukar ofta bli en 5-minuters omelett, ofta med grönsaker och ost i. Broccoli och riven goudaost, eller frysta wokisar som jag fräser på innan äggen hälls i! Det är så enkelt och sååå gott ju! Brukar bara ta det som finns! Hade i ett par såna där små glada-kon-ost-kuber en gång och det blev himmelst gott! :-)

Anonym sa...

Hej!
Tittar in på din blogg ganska ofta och får en massa inspiration. Har precis förberett Citron- och marängpajen, du bloggade om för ett tag sen, inför morgondagen. Men gjorde en liten miss...upptäckte när jag gjort citronkrämen att det står ju maizenamjöl (!) jag tog vanlig ljus maizenaredning =/ Krämen känns ganska lös, är den det så länge den är varm eller ska den tjockna från början? Just nu är den alldeles för rinnande för att använda som pajfyllning...

//Annelie

Karin sa...

Hej Annelie!
Vad kul att du gillar min blogg!
Jag fick nog koka min kräm en stund innan den började tjockna, men jag kan tänka att du får använda en del mer maizenaredning än maizenamjöl om du ska göra pajen! Just maizenamjölet är lite drygare när det gäller redningen. men det blir säkert bra ändå. Hoppas du lyckas!
Kram Karin