2009-06-05

Tortillasnittar med laxröra

Fredag, wohooo! :) Vad ska ni hitta på ikväll? Själv ska jag ut och äta med mina kollegor. Riktigt trevligt ska det bli. Vi ska gå till en grekisk restaurang där jag inte varit tidigare. Ska försöka få lite bilder från kvällen så ni får se.

Om man inte ska ut ikväll kanske man vill göra en god förrätt till kvällens middag hemma? Isåfall kommer ett bra tips här!

Tortillasnittar med laxröra
(4 personer)

1 vetetortilla, ca 20 cm i diameter
150 g citrusgravad lax
1 litet rött äpple
½ rödlök
1 dl creme fraiche
1 msk dijonsenap
½ dl hackad gräslök
4 tsk röd rom
Ev några räkor

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Skär tortillan i 8 trekanter och grädda i ugnen i 6-8 min.
Hacka laxen, kärna ur och hacka äpplet, samt skala och hacka löken.a bröden
Blanda ihop äpple, lax, gräslök, lök creme fraiche och senap.
Fördela röran på hälften av brödsnittarna.
Lägg på de andra bröden lite snett och toppa med löjrom och ev några räkor.

En enkel och god förrätt som är lätt att förbereda! Röran kan göras redan dagen innan och bröden några timmar innan gästerna skall komma.

Ha en skön fredagskväll!

Kram Karin

3 kommentarer:

Swedish Mike sa...

Det har ser valdigt gott ut!

Haromdagen myntade jag uttrycket Swede-Mex istallet for Tex-Mex, det passar bra in pa det har recepted. :)

// Mike

Anonym sa...

Gokväller! Så mysigt med middag med kollegor! Här blir det hyffas lugnt, vi ska tända grillen om en stund, äta lite gott! Sen blir det nog att vi mufflar ner i soffan allihopa och kollar på nån film, ska upp tidigt imorgon och hämta en cadillac till en bekant i skåne, så 05:00 ringer klockan! :-D Ha en supertrevlig kväll och du, görsnyggt foto på dig! Har du klippt dig förresten, har för mig att du hade längre?

Karin sa...

Kryddburken: Men tack, vad gullig du är :) Ja jag har klippt mig. Det var ett tag sedan men har först nu fått en bild på mig som jag vågar visa haha. Hoppas det gick bra med cadillacen!
Sköt om dig!