2009-06-08

Tomat & Kasslerpaj med smak av basilika

Nu ha jag ÄNTLIGEN fått en kamera, så nu kanske jag kan börja ta lite vettigare bilder! En liten kompakt Sony Cybershot DSC-W215 med 12 megapixlar. Den borde väl funka att ta hyffsade bilder med? Blir perfekt att ta med på semestern till Tunisien i juli också! :)

Idag blev middagen en supergod och för en gångs skull nyttig paj. Jag är egentligen inget större fan av paj, men den här är riktigt god och ett gammalt Viktvöktar recept som jag sparat för att jag gillade det så mycket. Värt att prova om ni gillar paj!

Tomat & Kasslerpaj med smak av basilika
(4 personer)

Deg:
1 dl mager kesella
50 g smör
1 dl vetemjöl
1½ dl rågmjöl

Fyllning:
4 tomater
1 rödlök
150 g kassler
1 kruka basilika
½ paket mager fetaost

Äggstanning:
3 ägg
2½ dl lättmjölk
2 vitlöksklyftor
1 dl riven mager ost
Svartpeppar

Gör såhär:
Börja med degen.
Blanda alla ingredienser till degen i en bunke.
Tryck upp degen i en ugnsform och förgrädda i ugnen på 200 grader i 5-8 min.
Skiva tomaterna, hacka rödlöken och strimla kasslern.
Hacka basilika och fetaost och blanda alltsammans i en bunke.
Lägg grönsaker, kassler och fetaost i pajskalet.
Ta ytterligare en bunke där du vispar ihop ägg och mjölk.
Pressa i vitlöken och rör ner osten och lite svartpeppar.
Häll äggstanningen över kasslerblandningen och grädda i ugnen på 175 grader i ca 45 min.

Supermumsig blir den!
Nu blir det lite TV och sedan sovdags för min del. Ska upp klockan 05:00 imorgon för att ta öppningen på förskolan. Gäsp...

Sov gott!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh gott gott! Jag har en massa färskpotatis över från kvällens grillmiddag den ska få bli rubrik för morgondagens paj tänkte, mer vet jag inte ännu! Men detta lät riktigt gott!

Anonym sa...

mmm, mums. Är inte så förtjust i kassler annars men här verkar det jättegott. Ska absolut provas framöver.

//Anna