2009-06-11

Karins Laxlasange

Då har jag lyckats - igen... Bli sjuk alltså. Denna gång ligger jag hemma med ett enormt halsont, feber, frossa och ont i lederna. Mindre kul när helgen står i antågande, men jag hoppas bli frisk till nästa vecka då det är midsommarveckan. Tanken är att jag och sambon ska till svärföräldrarna på lördag och äta middag. Jag hoppas att jag känner mig bättre redan tills dess.

Dagen innan jag blev sjuk gjorde jag dock en helt vansinnigt god Laxlasagne till middag. Dewt blev över alla förväntningar, både för mig och Andreas. Fick inspirationen från ett recept jag sett i Ica-Kuriren och med en del modifikationer fick jag fram ett enastående resultat. Här kommer receptet.

Karins Laxlasagne
(6-7 personer)

12-14 färska lasangeplattor
400 g rökt eller gravad lax
300 g färsk bladspenat

Ostsås:
50g smör
1 dl mjöl
ca 7-8 dl lättmjölk
100 g cambozola (eller annan smakrik mögelost)
2 dl riven ost av valfri sort
1 msk fiskfond

Gör såhär:
Börja med att sätta ugnen på 200 grader.
Smält smöret till såsen i en kastrull.
Rör ner mjölet till en jämn smet och häll på mjölken.
Koka upp under konstant vispning tills såsen börjar tjockna.
Sänk då värmen och lägg i cambozola och häll i fiskfonden.
Fortsätt vispa tills osten smält.
Smaka av med salt och vitpeppar.
Hacka spenaten grovt och fräs den i en med lite smör tills vätskan försvunnit.
Hacka laxen och blanda med spenaten.
Täck botten av en ugnssäker form med ostsås.
Lägg på ett lager lasangeplattor.
Ta 1/3 av spenat & laxröran och bred ut över plattorna.
Toppa med ytterligare ostsås och fortsätt varva lasangen tills all laxröra är slut.
Toppa med ostsås och strö över riven ost.
Grädda i ugnen i ca 30-40 minuter.

Ostsåsen med blå castello i var en total succé och det passade perfekt ihop med laxen och den färska spenaten. Tänk på att inte salta för mycket i såsen eftersom rökt/gravad lax är väldigt salt i sig. Värt att prova om man vill variera sin lasange litegrann!

Kram Karin

1 kommentar:

Carro sa...

Det såg väldigt gott ut ! =) Spännande ..

Hoppas du blir frisk allra snarast ! Krya på dig :)