2009-06-15

Himmelsk risotto med grillade kycklingspett

Jag ligger fortfarande hemma och är sjuk. Halsen känns som om den ska ta död på mig och dessutom försvann rösten totalt för någon dag sedan så jag låter som en kraxande skata. draJag ber till gudarna att jag ska bli frisk till midsommar eftersom jag har planer på att åka till landet med sambon och svärföräldrarna.

Suget efter att laga ny spännande mat lyser med sin totala frånvaro så just nu får ni hålla till godo med rätter som jag lagade för några veckor sedan.Då var det grillväder och jag släpade naturligtvis fram grillen. Den här gången grillade jag kycklingspett och gjorde en krämig risotto med sparris till dem. Gott gott! Här kommer receptet på risotton.

Himmelsk risotto
(4 personer)

2 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
3 dl avorioris
1 dl vitt vin
ca 1 l hönsbuljong
175 g Höng Himmelsblå ädelost
200 g färsk sparris

Gör såhär:
Hacka sparrisarna och fräs dem hastigt i lite smör. Salta och peppra.
Ställ åt sidan.
Skala och hacka scharlottenlökarna och fräs dem i smör i en kastrull.
Häll på riset och låt det fräsa med nån minut.
Pressa i vitlöken och häll på vinet.
Häll på mer vätska allt eftersom riset suger åt sig den.
När risotton fått en bra konstistens smular du i ädelosten och rör om tills den smält.
Rör ner sparrisbitarna och servera tillsammans med kyckling, kött eller vad du vill ha till.

Fräscht och gott!

Kram Karin

Inga kommentarer: