2008-12-19

Tomatbrushetta med ädelostkräm

Jag försöker alltid utöka min receptsamling på alla plan. Ibland får man hem gäster som är vegitarianer och då gäller det att ha lite trevliga recept på lager. Nyligen testade jag en ny vegitarisk förrätt som blev riktigt god! Här komer den!

Tomatbrushetta med ädelostkräm
(2 personer)

2 skivor formbröd eller baguette
2 msk smör
2 msk olivolja
½ ask coctailtomater
2 vitlöksklyftor
3 msk färsk hackad basilika
Saft och skal av ½ citron
Salt & svartpeppar
50 g ädelost
3 msk kesella

Gör såhär:
Skär bort kanterna på formbrödet eller dela på baguetten.
Stek brödet gyllenbrunt i smöret och låt svalna en aning.
Hacka tomaterna fint och blanda dem med basilikan.
Häll i olivoljan och pressa i vitlöken.
Blanda väl och smaka av med salt och peppar.
Fördela röran på brödet.
Mosa ihop ädelosten och kesellan.
Klicka ut ädeloströran på toppen av tomatröran.

Mycket enkelt! Tomatröran kan med fördel göras några timmar i förväg, då den bara blir godare av att stå och dra. Denna förrätt är dessutom mycket enkel att göra till många!

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Blääää. Tomat med ädelost. ;-)

Anonym sa...

Nu var det längesen du skrev tycker jag! Nyårsafton är på ingång och jag kikar din sida varje dag för lite inspiration ;)

Anonym sa...

Vad gott och fräscht det där såg ut efter all julmat!