2008-05-28

Purjolax i vitvinssås

I söndags var det Mors dag och vi hade besök av svärmor på middag. Jag hade fått en hel kartong fina blommor av min kära mor att sätta ut i min blomlåda och diverse krukor, så efter att svärmor hjälpt mig med det bjöd vi henne naturligtvis på middag.
Det bjöds på ännu ett recept jag fått av min mamma, nämligen Purjolax i vitvinssås. Gudomligt gott och så enkelt att man nästan skäms.


Purjolax i vitvinssås
(4 personer)

4 portionsbitar lax
2-3 purjolökar
Smör
Salt & citronpeppar

Sås

3 dl grädde
1,5 dl torrt vitt vin
1½ fiskbuljongtärning

Gör såhär:
Strimla pujolöken och bryn den i smör tills den blir mjuk.
Lägg löken i botten på en smoird ugnsform.
Lägg laxen ovanpå och salta och peppra med rikliggt med citronpeppar.
Koka upp ingredienserna till såsen och sjud tills buljongtärningen löst sig.
Häll såsen över fisken och stek i ugnen på 250 grader i 15 minuter.
Servera med kokt ris, pressad potatis eller valfritt tillbehör, och en god grönsallad.

Så enkelt och galet gott! Värt att prova!

Kram Karin

2 kommentarer:

Anonym sa...

Karin,
Vilken underbar god och framför allt lättlagad rätt. Jag hade denna på min veckomatsedel. Den kommer definitivt att hamna på matsedeln flera gånger. Spana in!

Karin sa...

Kul att du gillade den! Den är en av mina favoriter med lax just för att den är så lätt att göra!