2008-05-22

Potatisbullar med bacon och lingonsylt

Såhär bara några dagar före lön kanske pengarna börjar tryta lite i plånboken. Då är det här min nödlösning som ger billig mat i två dagar. Igår åt vi stekt falukorv med potatismos. Jag passade på att göra mycket mos, just för att kunna göra potatisbullar av resterna till dagens middag.

Hemmagjorda potatisbullar är fantastiskt gott och enkelt att göra! Ta moset som blev kvar från gårdagen (jag hade ca 1l potatismos) och rör ner tre ägg. Rör ner ca 3 dl mjöl och blanda väl. Blandningen ska bli i konsistens som mellan en sockerkakssmet och en kakdeg, dvs ganska fast. Salta och peppra lite extra.

Hetta upp smör i en stekpanna och klicka ut smeten i pannan. Forma till snygga potatisbullar. Stek ca 3 min på varje sida. Servera tillsammans med bacon/fläsk och lingonsylt.

Enkelt, mättande och jättegott!

Kram Karin

1 kommentar:

Jassu sa...

åh, potatisbullar är bland det bästa jag vet ...
faktiskt, så drömmer jag fortfarande om potatisbullarna vi brukade få i skolan - trots att det var skolmat, så var de goda...

Fast, hemlagade potatisbullar är nog de bästa!