2008-05-09

Ugnspannkaka med bacon

Igår kväll blev det husmanskost till middag, vilket är ganska ovanligt här hemma. Men det var gott! Ugnspannkaka med bacon och lingonsylt blev det.
Här kommer receptet på pannkakan som jag använde:

Ugnspannkaka
(ca 4-5 portioner)

3 dl vetemjöl (Alt 2 dl vete mjöl + 1 dl grahamsmjöl)
6 dl mjölk
½ tsk salt
3 ägg
300 g bacon (alt fläsk)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 g.
Strimla baconet och strö ut i en smord långpanna.
Sätt in långpannan i ugnen i ca 5 min tills baconet är färdigt.
Blanda mjöl och salt i en skål.
Tillsätt hälften av mjölken och vispa till en jämn smet.
Tillsätt resten av mjölken samt äggen.
Häll smeten över baconet i långpannan och grädda i ugnen i ca 20 min.
Servera med lingonsylt.

Enkelt, billigt och gott!

Kram Karin

2 kommentarer:

Sara sa...

Ugnspannkaka är en favorit här hemma, även om det inte lagas superofta!

Anonym sa...

Jag är jättesugen på att komma ut i skogen. När jag var liten brukade vi alltid ta med oss pannkaka och steka upp tillsammans med sidfläsk, ojojoj så gott!