2007-12-22

Kyckling med viltsmak

Då var det dags igen. En varmrätt som jag provade för första gången härom dagen när jag skulle bjuda en kompis på mat. Rätten hittade jag i tidningen Allt om mat och det var mycket gott. Orginalreceptet var gjort med kyckling men jag bytte ut den mot fläskfilé istället och det blev väldigt gott. Det verkar fungera lika bra med båda.

Kyckling med viltsmak
(4 personer)

3-4 kycklingfiléer
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
12 stötta enbär
1+1 msk smör
250g champinjoner
1 gul lök
1 msk strösocker
2 dl rödvin
½ dl vatten
½ dl koncentrerad kalvfond
1 msk tomatpuré

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Gör några snitt i kycklingfiléernas ovansida. Strö på salt, peppar och knappt hälften av de krossade enbären.
Hetta upp 1 msk smör i en stekpanna och bryn filéerna runt om. Lägg dem i en ugnssäker form och stek färdigt i ugnen i ca 15 min eller tills innertemperaturen är 70 grader.
Hetta upp 1 msk smör i en stekpanna. Skär champinjonerna i kvartar och stek i ca 1 min tills de fått fin färg. Blanda i lök och resten av enbären. Stek ytterligare 1 min.Tillsätt socker, vatten, kalvfond, rödvin och tomatpuré under omrörning. Låt puttra ca 5 min.
Skiva de stekta kycklingfiléerna. Servera tillsammans med pasta och rödvinssåsen med champinjoner.

För att göra min version byter man ut kycklingen mot en hel fläskfilé. Jag skrivade den i 2 cm tjocka skivor och stekte i smör i en stekpanna. Jag kryddade på samma sätt som de gör på kycklingen. Det blev en mycket lyckad och välsmakande middag!

Till denna rätt serverades vinet Penfolds Rawsons Retreat. Ett shiraz/cabernet från Australien. Ett mycket gott rödvin som kostar 69:- för en flaska eller 255:- för en bag-in-box.

Kram Karin

1 kommentar:

annamaria sa...

God fortsättning!! jag lagade potatisterrin med blå kongo för några år sedan - det blir definitvit annorlunda med en blå terrin! Den här grytvarianten låter perfekt för nyårsdagen, ser kalasgod ut - går fint att förbereda också kanske?