2007-12-17

Karins goda fisksoppa

Detta är en super enkel och snabb, samt underbart god fisksoppa.
Den smakar som att det ligger massa jobb bakom, men tar endast ca 30 min att göra. Laga, ät och njut!

Karins goda fisksoppa
(4 portioner)

400 g fiskfilé t ex torsk ell hoki
300 g laxfilé
½ purjolök
½ gul lök
1 msk margarin
1 vitlöksklyfta ( mer efter smak)
1½ tsk tomatpuré
1½ tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2½ dl torrt vitt vin
1½ tsk fiskbuljong ( 1½ tärning)
2 dl grädde
1 dl crème fraiche
2 dl vatten
1 pkt saffran ( kan uteslutas)
300 g räkor m skal eller kräftstjärtar på burk
ev. 1 burk musslor

Gör såhär:
Tina fisken, strimmla purjolöken, hacka löken.
Smält margarinet i en gryta, fräs löken glansig.
Pressa i vitlök, rör ner tomatpuré, salt, timjan och basilika. Låt fräsa en stund.
Tillsätt buljongen och vattnet. Låt koka ett par minuter.
Rör ner grädde, crème fraiche, vin och saffran. Sjud ca 15 min.
Skär fisken i munsbitar. Lägg den i grytan och sjud ytterligare ca 7 min.
Skala räkorna. Tillsätt dem och ev. musslorna. Hetta upp och servera genast.
Gärna med aioli eller vitlöks majonnäs och varmt bröd.

Denna gång hoppade jag över aiolin för att få det en aning nyttigare. Jag använde även lätt creme fraiche och 4%-ig matlagningsgrädde. Det gjorde ingenting! Fortfarande lika mumsigt.

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men vi skulle ju inte använda den utrotningshotade torsken!

Karin sa...

Som du kan se i receptet står det "t ex torskfilé", dvs det är naturligtvis valfritt. Själv använde jag lax och Hokifilé när jag gjorde min soppa. Men även jag tror de flesta fisksorter går bra att använda så det finns flertalet alternativ till torsk. Samvetet avgör.

sus sa...

Mmm, den här gjorde jag i förra veckan och den blev helt otroligt god! Hade inte tomatpuré så jag tod lite sambal oelek istället, supergott med lite sting. Kommer definitivt att göra om den!