2007-07-15

Turkiet, Side och dess matkultur

Då var vi hemma från Turkiet. En härlig resa med trevliga människor och underbart god mat. Vi bodde på hotell Asteria i Side, ett all inclusive hotell med en underbart vacker utsikt och mycket bra mat. Här är jag på restaurangen, samt den slående utsikten:



Jag väljer att lägga ut lite bilder på en del mat vi ätit så ni kanske får ett hum om matkulturen i Turkiet. Turkiet är känd för sin goda mat. Landet är placerat i top fem bland de länder som har den bästa maten i världen, och spelar alltså i samma liga som t ex Frankrike och Kina.

Frukostbuffén var full med godsaker så som färsk frukt, yoghurt med olika flingor, mängder med bröd och olika varma alternativ. Här är lite bilder från frukosten:


Det slutade nästan alltid med att man åt ungefär det här, nämligen juice, kaffe, turkiska pannkakor, bröd, ost, kycklingskinka, korv, gurka, melon och lite potatis. Hur man orkade? Det gjorde man inte, men allt var ju gratis *hehe*.


Vi hade även en mycket fin buffé på middagarna som varierade från dag till dag. Kvällen som jag valt bilder från är den kväll då det bjöds på Turkisk afton. Här fanns färsk lammkebab, färsk fisk, olika wokrätter, grönsaker och frukt. Själv imponerades jag mycket av turkarnas talang när det gällde att tillaga grönsaker på olika vis. Mängder med gränsaker ingick i maten och allt smakade lika ljuvligt. Här är bilder från den turkiska aftonen:




Efterätter fanns det i mängder. Alla var olika turkiska specialitéer som dock allesammans hade en gemensam nämnare - de var alla indränkta i sockerlag. Turkarna gillar socker! Jag var ju tvungen att prova alla, men det räckte med en liten tugga på varje bit för att ha täckt sötbehovet för den dagen.


Drinkar ingick också i all inclusive så det blev några stycken under resans gång.

På lunchen var maten inte riktigt lika turkiskt influerad. På lunchmenyn vid poolen trängdes hamburgare med pizza och olika pastarätter. Men det slank ner det också efter en dag i solen.


Det fanns en hel del att shoppa i Side, mycket var skräp men i matväg fann jag fina kryddor som jag köpte med mig hem. Jag köpte en ynkligt liten påse äkta saffran och en påse med en kryddblandning som doftade helt ljuvligt. Jag förstod dock aldrig riktigt vad det var i den... Här är lite av utbudet som fanns i kryddväg:

I det stora hela gillade jag Turkiet väldigt mycket. Jag skulle absolut kunna åka tillbaka. Även som matland rekomenderar jag Turkiet. De är enormt duktiga på att tillaga lamm så passa på att äta det om ni åker dit.

På återseende!

Kram Karin

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
De där kryddorna hade jag gärna tagit shoppat loss på.
Kul att hitta hit. Du har ju också en del recept.

Anonym sa...

Jättekul att du ville länka till min blogg.

Jassu sa...

Tack för att du delade med dig utav bilderna! Matbuffén ser fantastisk ut!
Dessutom... så måste jag också säga, att det skulle ha varit underbart att shoppa bland kryddorna... :)
Välkommen tillbaka hem.

Anonym sa...

Maten ser otroligt god ut! Vad skönt att du har fått njuta av sol i Turkiet. Här i Sverige har det ju regnat mest, iallafall i den södra delen. Får jag länka till dig?

Anonym sa...

Nu har jag länkat till dig!

Anonym sa...

Jag ska åka till Side om mindre en 2 veckor. Har aldrig varit där, har du några goda råd och ge?

Maila: carola_fan@hotmail.com