2007-07-05

Helenas räkrätt

Här kommer ett sista inlägg innan vi åker iväg till Turkiet imorgon. Nyligen hittade jag ett paket räkor i frysen och beslöt mig för att göra en rätt som jag brukade göra mycket förut. Den kallas Helenas räkrätt och är en enkel skaldjursgryta med smak av curry, som fungerar till både ris, pasta, bulgur och couscous.

Det här behöver man:
(Till 4 portioner)

500g oskalade räkor
1 paket crabfish
1 paprika
1 purjolök
8 färska champinjoner
2½ dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche
3 msk vitt vin
2 msk tomatpuré
Hummerfond
Salt
Curry efter smak

Gör såhär:
Börja med att skala räkorna.
Hacka paprika, purjolök och champinjoner och fräs dem i lite olja. Blanda i tomatpuré, salt och curry och låt fräsa med i någon minut. Häll i vinet.
Häll på grädde och creme fraiche och koka upp. Smaka av med lite hummerfond.
Skär crabfishen i mindre bitar och lägg i dem och räkorna i grytan. Låt skaldjuren bli varma och servera sedan grytan till valfritt tillbehör.

Grönsakerna och skaldjuren kan man givetvis variera i oändlighet i denna rätt. Jag brukar ofta använda musslor men Göran är mindre förtjust i det så denna gång hoppade jag över dem. Ni får prova er fram helt enkelt.

Nu ska vi iväg till Turkiet och lata oss!

Kram Karin

Inga kommentarer: