2007-11-22

Enkelt men oförskämt gott

Ikväll var älsklingens son här så det var barnvänlig mat på menyn. Något som är väldigt enkelt men ändå oförskämt gott är faktiskt stekt falukorv och stuvade makaroner! Detta var var som bjöds ikväll. Jag vet dock en del människor som tycker att det verkar krångligt att stuva makaroner. Makaronerna ska koka i mjölk i flera timmar (ja, det var så de beskrev det) så jag tänkte tipsa om snabbvarianten på stuvade "mackisar". Ni proffs-matbloggare kanske tycker att detta är ett onödigt recept eftersom ni säkerligen redan kan det, men för de som inte är så vana i köket är detta säkerligen ett välkommet tips.

(För övrigt fick vi så bråttom när vi skulle äta ikväll så jag missade helt att fota maten! Ni får nöja er med receptet idag :)

Stuvade makaroner

4 dl makaroner (helst idealmakaroner!)
½ liter mjölk (gärna 3%)
20 g smör
3 msk mjöl
salt
Vitpeppar

Gör såhär:
Koka makaronerna i en kastrull enligt anvisningarna på paketet.
Smält smöret i en annan kastrull. När det är smält rör du i mjölet noga.
Låt mjölet fräsa lite tillsammans med smöret för att få bort lite av mjölsmaken.
Häll sedan i mjölken och koka upp alltsammans under vispning.
När såsen börjar tjockna vrider du ner värmen till svag-medel.
Låt sjuda några minuter under vispning för att få bort ytterligare mjölsmak.
Krydda med salt och vitpeppar.
Blanda ihop med de kokta makaronerna.
Servera med falukorv, köttbullar eller valfritt tillbehör!

Lätt som en plätt och sjukt gott! :)

Kram Karin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, oförskämt gott är det och en utomordentlig god "vuxenmat" också! Jag tycker om att stå å röra i mina stuvade mackisar, men en vit bechamel uppepå är inte fel då tidne är knapp! Toppen Karin!

Pia sa...

Roligt att du lämnade en kommentar hos mig, så jag hittade hit! Det är så kul att se att man inte är den enda familjen som faktiskt LAGAR mat av riktiga råvaror!

Vi (läs sambon) stuvar för det mesta makaronerna på det mer tidskrävande sättet. Och med lite muskot i. Gott! Och ungarna älskar det!

Och det är faktiskt enkelt att göra egen majonnäs. Man kan ju också dela receptet om man vill göra lite mindre mängd. Det pratas så mycket om att det är SÅ svårt att göra majonnäs, att den skär sig och så. Men det har den aldrig gjort för oss. Det är också perfekt att göra den själv om man t.ex. ska göra smörgåstårta. MYCKET billigare än att köpa färdig.

Hit tänker jag återvända för att få tips om god mat.

Anonym sa...

Visst är det som är enkelt lite godare med :)